Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

Ζένιος Ζένιου: «Τα βασικά βήματα ενός επιτυχημένου ξενοδοχειακού concept»

«Χτίζω Ξενοδοχείο»: Μία φράση την οποία ακούμε ολοένα και συχνότερα τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας μια εύλογη απορία σχετικά με την πορεία που θα έχουν όλα αυτά τα νέα καταλύματα, τα οποία αναμένεται να μπουν στην Ελληνική αγορά το επόμενο διάστημα.

Ποιες και πόσες από αυτές τις επιχειρήσεις θα είναι πραγματικά επιτυχημένες και πόσες από αυτές έχουν προδιαγραφεί απαντώντας στα νέα δεδομένα της αγοράς, πόσο μάλλον μετά τις συνέπειες που έχει επιφέρει ο COVID-19 στις ζωές και την καθημερινότητά μας;

Τα σύγχρονα ξενοδοχεία έχουν αλλάξει μεθοδολογία ανάπτυξης. Δεν είναι πλέον αρκετό το να ενημερώνει ο Ξενοδόχος τον Αρχιτέκτονα σχετικά με τα τετραγωνικά δόμησης, το budget, αλλά και τις προϋποθέσεις του αναπτυξιακού ή άλλου σχετικού προγράμματος χρηματοδότησης.

Χρειάζεται το κάτι παραπάνω: μια ενδελεχή Μελέτη και ένα Concept που θα κάνει το κατάλυμα να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό και θα το βοηθήσει να βρει το κοινό του ευκολότερα, παρά την πολυφωνία που χαρακτηρίζει, πλέον, τον κλάδο.

Στο ερώτημα σχετικά με το τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει ένα ξενοδοχείο επιτυχημένο, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε μέσα από μια σειρά ερωτήσεων προς τον Ζένιο Ζένιου, co-partner και Hotel Concept Maker στο Destsetters, την πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που εξειδικεύεται στην ανάπτυξη πρωτότυπων και επιτυχημένων ξενοδοχειακών concepts.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Αρχικά, πόσο εύκολο είναι να απαντήσει κανείς στο τι είναι αυτό που χρειάζεται προκειμένου να δημιουργηθεί ένα επιτυχημένο κατάλυμα;

 

Η απάντηση δεν είναι και τόσο εύκολη, καθώς οι προϋποθέσεις είναι πάρα πολλές και έχουν να κάνουν με διάφορους παράγοντες, όπως η τοποθεσία του ακινήτου, η συνδεσιμότητα του προορισμού, αλλά κυρίως το όραμα που έχουν οι ιδιοκτήτες.

Ωστόσο, ο πιο καθοριστικός παράγοντας δεν παύει να είναι η ενδελεχής Έρευνα που είναι απαραίτητο να εκτελείται πριν προδιαγραφεί το οποιοδήποτε κατάλυμα, έτσι ώστε να δίνεται η σωστή κατεύθυνση ανάπτυξής του.

Είναι συχνό το φαινόμενο να αναπτύσσονται ξενοδοχεία τα οποία ακολουθούν απλώς το τι ορίζει ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα ή το τι μπορεί να έχει στο μυαλό του ο αρχιτέκτονας ή ο επιχειρηματίας – κάτι, όμως, που δεν αρκεί.

Πρέπει να γίνεται σοβαρή και εμπεριστατωμένη έρευνα σχετικά με το τι αναζητά ο ταξιδιώτης στην εκάστοτε περιοχή, τι λείπει από τον ανταγωνισμό και ποια είναι τα trends για το μέλλον. Και πάνω σε αυτά, να δομούνται οι όποιες εναλλακτικές.

 

Άρα αυτό που τελικά χρειάζεται είναι να κάνει ο ιδιοκτήτης ένα πιο αναλυτικό business plan και μία καλύτερη έρευνα σε βάθος ή υπάρχουν και άλλα βήματα που δεν είναι άμεσα αντιληπτά;

 

Δεν θα έλεγα ότι είναι τόσο απλό. Αρχικά, δεν μπορεί να γίνει business plan αν δεν γίνει πρώτα αυτό που εμείς ονομάζουμε «Μελέτη Τυπολογίας». Στην ουσία, η συγκεκριμένη μελέτη αξιολογεί τα συμπεράσματα και τα δεδομένα που έχουν προκύψει μέσα από την αρχική Έρευνα και στη συνέχεια καταγράφει τα εναλλακτικά σενάρια κατανομής των τετραγωνικών του εκάστοτε οικοπέδου ή ακινήτου, διαμορφώνοντας μια σειρά από πιθανά είδη καταλύματος, με διαφορετικούς τύπους δωματίων και facilities.

Τα εναλλακτικά αυτά σενάρια επιτρέπουν στον επαγγελματία που θα κάνει το business plan να έχει τις σωστές παραμέτρους, έτσι ώστε να εκτελέσει μια πρώιμη μελέτη για το κάθε σενάριο, επιτρέποντάς μας να αποφασίσουμε ευκολότερα ποια είναι η καλύτερη δυνατή κατεύθυνση.

 

Και ποια ακριβώς ειδικότητα επαγγελματία είναι σε θέση να καλύψει την ανάγκη εκτέλεσης της Μελέτης Τυπολογίας; Γιατί από τη μέχρι τώρα συζήτηση, προκύπτει ότι πρόκειται για έναν επαγγελματία μεταξύ αρχιτέκτονα και οικονομικού συμβούλου.

 

Όντως, η πραγματικότητα δεν απέχει πολύ από αυτό που περιγράφετε. Στην ουσία, ένα νέο κατάλυμα χρειάζεται κάποιον επαγγελματία ο οποίος θα συνδυάζει την πολύ καλή ξενοδοχειακή γνώση σε σχέση με το πώς πωλείται ένα ξενοδοχείο στα διάφορα κανάλια, αλλά και με το πώς αναλύεται ο ανταγωνισμός του, σε συνδυασμό με την καλή αντίληψη σχετικά με την αρχιτεκτονική και τη δόμηση ενός ξενοδοχείου.

Στο Destsetters κάνουμε ακριβώς αυτό. Δεν αντικαθιστούμε τον αρχιτέκτονα, αλλά ούτε και όλους τους υπόλοιπους συντελεστές που έχουν να κάνουν με το μέλλον της λειτουργίας του ξενοδοχείου μετά τη δημιουργία του. Στην ουσία, συγκεντρώνοντας την τεχνογνωσία μας σε όλα τα παραπάνω κομμάτια, προσπαθούμε να καλύψουμε το κενό μεταξύ του επενδυτή και του αρχιτέκτονα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία λεπτομερής έρευνα, αλλά και ένα σωστό brief που θα βοηθήσει στο σωστότερο σχεδιασμό του καταλύματος.

Και όταν λέμε «σωστό σχεδιασμό», δεν αναφερόμαστε στο αρχιτεκτονικό/τεχνικό κομμάτι, αλλά στην εμπορική και operational πλευρά της επιχείρησης. Γιατί, όπως μπορείτε να αντιληφθείτε, το κτηριακό καθορίζει μεγάλο κομμάτι της στρατηγικής ενός καταλύματος και άπαξ και χτιστεί δεν είναι εύκολο να γίνουν αλλαγές – ή, τουλάχιστον, αλλαγές με μικρό κόστος.

 

Οπότε η δουλειά του Concept Making σταματάει όταν ο αρχιτέκτονας ολοκληρώσει το σχεδιασμό ή υπάρχει και συνέχεια;

Η διαδικασία μέχρι και τη δημιουργία του αρχικού Master Plan από τον Αρχιτέκτονα, είναι αυτό που εμείς ονομάζουμε (όπως ανέλυσα παραπάνω), Μελέτη Τυπολογίας.

Το Hotel Concept Making ξεκινάει, στην, ουσία μετά την ολοκλήρωση του Master Plan από το αρχιτεκτονικό γραφείο, αφού, έχοντας τη διάταξη των διαφόρων χώρων και εγκαταστάσεων στα χέρια μας, καλούμαστε να προδιαγράψουμε λεπτομερώς τη συνολική εμπειρία μέσα στο ξενοδοχείο, η οποία θα συνδέεται με ένα μοναδικό storytelling, αλλά και με ένα operation το οποίο θα απαντά τόσο στην οικονομική διαχείριση του ξενοδοχείου, όσο και στη λειτουργικότητά του.

Κοινώς, δεν αφήνουμε ούτε έναν χώρο, κοινόχρηστο ή ιδιωτικό, χωρίς να τον έχουμε περιγράψει πλήρως, ως προς τη λειτουργία του, την αισθητική κατεύθυνση, αλλά και τις προοπτικές κερδοφορίας που θα έχει.

 

Αν κατάλαβα καλά, λοιπόν, αυτό που κάνει το Hotel Concept Making σαν διαδικασία, είναι να αποτυπώνει στο χαρτί και να περιγράφει πλήρως ένα νέο κατάλυμα, πριν καν αυτό ξεκινήσει να χτίζεται.

 

Ακριβώς αυτό! Ανάμεσα σε άλλα, το Hotel Concept προσδιορίζει την τελική ονομασία του καταλύματος, τη χρωματική παλέτα, το λογότυπο, ενώ δίνει μέχρι και τις πλήρεις περιγραφές μέσω των οποίων θα προωθείται στην αγορά. Και όλα αυτά, πριν ξεκινήσει ο interior σχεδιασμός, έτσι ώστε όλες οι σχεδιαστικές ομάδες (Interior, Lighting, Landscape) να έχουν στα χέρια τους όλη την απαραίτητη πληροφορία προκειμένου να είναι σε θέση να κάνουν όλες τις απαραίτητες προβλέψεις.

Για παράδειγμα, γνωρίζοντας εκ των προτέρων την κατεύθυνση της κουζίνας, αλλά και τον operational χαρακτήρα των εστιατορίων, οι σχεδιαστικές ομάδες μπορούν να αποδώσουν ακόμα πιο επιτυχημένα τις λειτουργίες και τις ροές του καθενός, ενώ ταυτόχρονα να δώσουν και μια πιο συγκεκριμένη γραμμή στην αισθητική, έτσι ώστε να ταυτίζεται με το Branding και να συμβαδίζει με το προδιαγεγραμμένο Concept.

 

Συνοψίζοντας, ποια είναι, τελικά, τα απαραίτητα βήματα για τη δημιουργία ενός επιτυχημένου ξενοδοχείου; Μπορούν να συγκεντρωθούν σε μια λίστα;

 

1. Ενδελεχής Έρευνα σε όλα τα επίπεδα, η οποία θα εξετάζει τις επιθυμίες του ιδιοκτήτη και τις αναζητήσεις των ταξιδιωτών και θα καταγράφει λεπτομερώς τον ανταγωνισμό – υπάρχοντα, αλλά και επερχόμενο.

2. Καταγραφή των επικρατέστερων εναλλακτικών σεναρίων σχετικά με την κτιριακή κατανομή του καταλύματος, των τύπων δωματίων, αλλά και των facilities.

3. Εκπόνηση βασικού business plan πάνω στα εναλλακτικά σενάρια, που θα βοηθήσει στη λήψη της τελικής απόφασης αναφορικά με τον τύπο του καταλύματος.

4. Προδιαγραφή του πλήρους Hotel Concept, τόσο σε επίπεδο εμπειρίας και storytelling, όσο σε επίπεδο operation.

5. Στενή συνεργασία της ομάδας του Hotel Concept Making με τους Αρχιτέκτονες και όλες τις σχεδιαστικές ομάδες, μέχρι και το στάδιο διαμόρφωσης των τελικών φωτορεαλιστικών.

6. Έγκαιρη ενημέρωση των online καναλιών πωλήσεων, αλλά και στήσιμο ενός τυπικού online branding, έτσι ώστε το κατάλυμα να πωλείται ακόμη και πριν ολοκληρωθεί η κατασκευή του.

 

Το Destsetters αποτελεί την πρώτη Hotel Concept Making εταιρεία στην Ελλάδα, έχοντας προδιαγράψει έργα σε πάνω από 15 προορισμούς.

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media