Ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης για την Κρήτη προτείνει το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για το νησί, που πρόκειται να εγκριθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, καθώς προτείνει τη διάχυση των αναπτυξιακών δράσεων τα επόμενα χρόνια και στον ορεινό άξονα, ως «αντίβαρο» στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού στη βόρεια ακτογραμμή και την ενίσχυση των ήπιων μορφών τουρισμού και της πρωτογενούς παραγωγής.
Το νέο χωροταξικό πλαίσιο της Κρήτης μεταξύ άλλων προβλέπει:
1. Σταδιακή μεταβολή και οργάνωση του προτύπου τουριστικής ανάπτυξης. Το πλαίσιο καθορίζει ζώνες τουριστικής ανάπτυξης και αναβάθμισης στη βόρεια ακτή, ζώνες ήπιας τουριστικής ανάπτυξης και προστασίας των φυσικών και πολιτιστικών πόρων στη Σητεία, στο Μοχλό, στο Καστέλλι, στη νότια, ανατολική και δυτική ακτή και στην περί τη Σούγια περιοχή. Επίσης, ορίζονται για πρώτη φορά ζώνες ήπιας τουριστικής ανάπτυξης στους ορεινούς και ημιορεινούς όγκους.
2. Προστασία των γεωργικών και των δασικών εκτάσεων, τον περιορισμό των επεκτάσεων των σχεδίων πόλης και της δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές. Το πλαίσιο προωθεί τη θέσπιση μεγαλύτερων αρτιοτήτων σε ευαίσθητες κατηγορίες χρήσεων (π.χ. παράκτιες περιοχές, γη υψηλής παραγωγικότητας) για την κατοικία, τη βιομηχανία – βιοτεχνία και τον τουρισμό. Η ζήτηση για παραθεριστική κατοικία ορίζεται ότι θα οδηγείται, στο βαθμό που είναι δυνατόν, με μέτρα και δράσεις των τοπικών χωρικών σχεδίων στο εσωτερικό, στους ορεινούς και ημιορεινούς οικισμούς.
3. Την υλοποίηση στρατηγικού χαρακτήρα μεταφορικών υποδομών, όπως την αναβάθμιση των λιμένων Ηρακλείου και Σούδας, των λιμενικών πυλών σε Καστέλλι, Ρέθυμνο και Σητεία, την επέκταση του αεροδρομίου των Χανίων και την ίδρυση νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρο το ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου στο kathimerini.gr.