Ο Αποστόλης Αϊβαλής, Syllabus Manager της KnowCrunch, απαντά στις ερωτήσεις μας σχετικά με την ανάγκη στρατηγικής επικοινωνίας της Ελλάδας.
Τι εντύπωση πιστεύεις πως έχουν οι Έλληνες για τη χώρα τους;
Οι Έλληνες θεωρούν τη χώρα τους την καλύτερη στον κόσμο. Πιστεύουν πως δεν υπάρχει ανάγκη για μάρκετινγκ, καθώς η φυσική ομορφιά θα κάνει τη δουλειά από μόνη της. Είναι αλήθεια ότι το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων μας προέρχεται από τον τουρισμό, αλλά δεν είναι το μόνο πεδίο ανάπτυξης που μπορεί να αξιοποιηθεί. Έχουμε πολλά περισσότερα να προσφέρουμε.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες που η Ελλάδα χάνει στην επικοινωνιακή της στρατηγική;
Πρώτα απ’ όλα, η Ελλάδα έχει ανάγκη από επαγγελματίες του μάρκετινγκ να ηγούνται στο branding της. Οι ειδικοί φέρνουν τις γνώσεις τους αλλά και νέες ιδέες. Εκτός από τον τουρισμό, που χρειάζεται επίσης καλύτερο μάρκετινγκ, η Ελλάδα έχει ένα ισχυρό προνόμιο σε τομείς όπως η παραγωγή ταινιών, οι ψηφιακοί νομάδες, η ελληνική Visa, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός ιστορίας και μυθολογίας, η προώθηση της ελληνικής κουζίνας και των ελληνικών προϊόντων. Η λίστα συνεχίζεται και κάθε ένα από αυτά τα πεδία έχει τη δική του στρατηγική.
Για ποιο κοινό πρέπει να στοχεύουμε;
Πιστεύω ότι εκτός από τους τουρίστες, επικερδές κοινό είναι επίσης οι συνταξιούχοι, οι ψηφιακοί νομάδες και γενικά οι «εραστές» της Ελλάδας που μετακομίζουν στη χώρα μας και αγοράζουν γη ή σπίτια. Για παράδειγμα, οι ξένοι συνταξιούχοι θεωρούνται «high-spenders» επειδή έχουν το χρόνο και τα χρήματα για να καταπιαστούν με δραστηριότητες, να αγοράσουν αγαθά και να απολαύσουν την «εμπειρία» που προσφέρει η Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, οι ψηφιακοί νομάδες μπορούν να δουλεύουν από το λάπτοπ τους και να μετακινούνται διαρκώς. Το θέμα δεν είναι η έλλειψη υποδομών στην Ελλάδα. Είναι καθαρά θέμα επικοινωνίας. Και ας μην ξεχνάμε ότι χώρες όπως η Τουρκία, η Κροατία, η Χιλή και η Κούβα, προβάλλονται χωρίς να έχουν τις κατάλληλες υποδομές για να στηρίξουν τους ψηφιακούς νομάδες.
Πώς βοηθά το ψηφιακό μάρκετινγκ στην προώθηση νέων τομέων;
Οι digital marketers σκέφτονται ιδέες και στη συνέχεια δημιουργούν μια επικοινωνιακή στρατηγική. Ας πάρουμε για παράδειγμα το θρησκευτικό τουρισμό. Η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης του Χριστιανικού τουρισμού, με μοναδικά μοναστήρια και τοποθεσίες όπως το Άγιο Όρος. Αλλά υπάρχει επίσης η αρχαία θρησκεία του δωδεκαθεϊσμού, με τους οπαδούς του απλωμένους σε όλο τον κόσμο, ξοδεύοντας τεράστια χρηματικά ποσά για να επισκεφτούν τη χώρα μας και να πραγματοποιήσουν τις τελετές τους. Αυτό δείχνει ότι ο Όλυμπος είναι ένα προϊόν από μόνο του. Οι digital marketers ορίζουν το προϊόν και το κοινό, συγκεντρώνουν τους πόρους και αναπτύσσουν ένα δίκτυο καναλιών για να επικοινωνήσουν τις επιθυμητές ενέργειες. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί εξαιρετική οργάνωση και εξειδίκευση.
Ποιο είναι το πρώτο βήμα προς μια καλύτερη προβολή της Ελλάδας;
Η εκπαίδευση. Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι τολμούν την αλλαγή, όταν είναι καλά ενημερωμένοι σχετικά με τις ευκαιρίες που ξεκλειδώνουν με το ψηφιακό μάρκετινγκ. Δεν είναι πάντα θέμα προϋπολογισμού. Υπάρχουν οργανικές δράσεις που φέρνουν πραγματικά αποτελέσματα σε όσους ξέρουν πώς να τις εφαρμόσουν, με σαφή στόχο στο μυαλό τους. Έχουμε δει βέλτιστες πρακτικές και άτομα που κάνουν την αλλαγή με ελάχιστο ή και καθόλου προϋπολογισμό.
Πιστεύεις ότι είναι ευθύνη των επιχειρήσεων να προωθήσουν νέους τομείς στην Ελλάδα;
Πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις μπορούν σίγουρα να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά είναι θέμα επικοινωνίας της χώρας ως σύνολο. Υπάρχουν εποπτευόμενοι φορείς, Υπουργεία, ιδιωτικοί φορείς, ιδιωτικές πρωτοβουλίες, που μπορούν να ενισχύσουν τη στρατηγική προβολή της Ελλάδας με διάφορες δράσεις. Ειδικά μετά από αυτήν την πρωτοφανή κρίση που περάσαμε, είναι η ευκαιρία μας να επαναπροσδιορίσουμε την τοποθέτησή μας ως χώρα και να ξαναθέσουμε τους στόχους μας. Στο τέλος της ημέρας όμως, οι άνθρωποι φέρνουν την αλλαγή. Όχι μόνο επειδή έχουμε τις ιδέες, αλλά και γιατί είμαστε οι μόνοι που μπορούμε να τις υλοποιήσουμε.