Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Το ελληνικό κρασί γίνεται «όχημα» για την προσέλκυση τουριστών

WINE

 

Ο οινοτουρισμός θα μπορούσε να αποτελέσει μία από τις πιο δυναμικές, ειδικές μορφές τουρισμού, ενισχύοντας τη θέση του ελληνικού κρασιού στη διεθνή αγορά και εμπλουτίζοντας το brand της χώρας στο εξωτερικό.

«Ο οινοτουρισμός στην Ελλάδα δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι στα σπάργανα» υπογραμμίζει ο καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Πάρις Τσάρτας. «Έχουν χαθεί δέκα χρόνια από τότε που άρχισαν οι «Δρόμοι του κρασιού» στη Βόρεια Ελλάδα, στην Κρήτη και στην Πελοπόννησο και τελευταία και στις νότιες Κυκλάδες (Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο), δεν μετουσιώθηκαν όμως σε προϊόν για να λειτουργήσει πρόσθετα στο γαστρονομικό προϊόν». Ωστόσο υπάρχει εξέλιξη καθώς τα ελληνικά κρασιά έχουν αποκτήσει brand name, έχουν έναν πολύ σημαντικό αριθμό εξαγωγών και έχουν εξειδικευμένη ζήτηση.

Η οινοτουριστική δραστηριότητα «αναπτύσσεται τα τελευταία δύο χρόνια στην Ελλάδα» σημειώνει ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου Γιάννης Βογιατζής  αποδίδοντας τους λόγους για τη θετική εξέλιξη στο ότι «πολλά οινοποιεία σε διάφορες περιοχές της χώρας έχουν εντάξει στο σκεπτικό τους και την επίσκεψη σε αυτά», αλλά και «στην άνοδο του τουρισμού σε περιοχές όπου ο οινικός τουρισμός λειτουργεί ως συμπληρωματική δραστηριότητα».

«Το μεγάλο βήμα ήταν η νομοθέτηση του οινοτουρισμού» με το νόμο 4276/2014, σημειώνει. Τώρα χρειάζεται «να γίνουν κάποιες μικροαλλαγές στη νομοθεσία», όπως το οινοτουριστικό σήμα. Έτσι όσοι προσφέρουν μια οινοτουριστική υπηρεσία θα είναι πιστοποιημένοι και θα δημιουργηθεί ένα δίκτυο οινοποιών, «κάτι που βοηθά τον τουρισμό και το ελληνικό κρασί».

Η επισκεψιμότητα στα οινοποιεία παρουσιάζει αξιόλογη αύξηση τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Οίνων Βορείου Ελλάδος, η επισκεψιμότητα στα οινοποιεία στη Βόρεια Ελλάδα έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2012 (Μάιος 2012:  4.657 επισκέπτες σε 30 οινοποιεία, Μάιος 2013: 5.585 σε 28 οινοποιεία, Μάιος 2014: 8.015 επισκέπτες σε 24 οινοποιεία, Μάιος 2015: 7.628 σε 24 οινοποιεία, Μάιος 2016: 10.184 επισκέπτες σε 22 οινοποιεία).

Στην Κρήτη οι «Ανοικτές Πόρτες» διοργανώνονται εδώ και έξι χρόνια, με την επισκεψιμότητα να ανεβαίνει συνεχώς (2014: 1.200 επισκέπτες σε 20 οινοποιεία, 2015: 1.800 επισκέπτες σε 23 οινοποιεία, 2016: 2.500 επισκέπτες σε 24 οινοποιεία).

Έχοντας κάνει τη διδακτορική της διατριβή στον οινικό τουρισμό η διδάκτωρ Αγροτικής Οικονομίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μαρία Αλεμπάκη, τον ορίζει ειδικά στην Ελλάδα ως «μορφή τουρισμού ειδικών ενδιαφερόντων που σχετίζεται με την επίσκεψη σε οινοποιεία, αμπελώνες, εκθέσεις οίνου, οινικά φεστιβάλ και συναφείς εκδηλώσεις, με τη γευσιγνωσία και την αγορά οίνου ή αμπελοοινικών προϊόντων στον τόπο παραγωγής, καθώς και με το σχεδιασμό και την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εμπειριών αναψυχής, επιμόρφωσης ή πολιτισμού με κεντρικό άξονα τον οίνο». Στη χώρα, όμως, «παρά τα βήματα προόδου που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, ο δρόμος που απομένει για τη μετάβαση του οινοτουρισμού από το εμβρυϊκό στάδιο σε αυτό της ανάπτυξης παραμένει δύσκολος».

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο της Χριστίνας Πουτέτση στο tovima.gr