Δημοσιεύθηκε η 18η ετήσια εμπεριστατωμένη μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα από την XRTC Business Consultants Ltd. Η μελέτη επικεντρώνεται όχι μόνο στις τρεις εισηγμένες στο χρηματιστήριο Αθηνών ακτοπλοϊκές εταιρείες (ANEK LINES, ATTICA GROUP, MINOAN LINES), αλλά και στις εταιρείες που απαρτίζουν το υπόλοιπο 50% της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς σε επίπεδο στόλου.
Μεταξύ άλλων η μελέτη αναφέρει ότι:
1. Μετά την εξαγορά της Hellenic Seaways, ο όμιλος ATTICA αποτελεί το μεγαλύτερο σχήμα στην ελληνική ακτοπλοΐα καλύπτοντας το 31% τόσο της προσφοράς χωρητικότητας όσο και της ζήτησης σε επιβάτες.
2. Οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείες του κλάδου για το 2018 είναι οι ΑΝΕΚ, ο όμιλος ΑΤΤΙΚΑ και οι ΜΙΝΩΙΚΕΣ, με τις τελευταίες να αποχωρούν από το χρηματιστήριο Αθηνών στις 23 Απριλίου 2019.
3. Παρά την κρίση της ελληνικής οικονομίας η ακτοπλοϊκή κίνηση το 2018 παρουσίασε αύξηση του μεταφορικού της έργου για τρίτο συνεχιζόμενο έτος κατά 5%. Όμως την αύξηση αυτή καρπώθηκαν κυρίως οι υπόλοιπες εταιρείες των οποίων η παρουσία αυξάνει συνεχώς τόσο σε επίπεδο στόλου όσο και σε επίπεδο κίνησης, καθώς το μεταφορικό έργο των εισηγμένων τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αδριατική μειώθηκε.
4. Η μείωση του μεταφορικού έργου των εισηγμένων, έχει φτάσει στο επίπεδο του -46% κατά τη 10ετία 2009 – 2019 ενώ η προσφορά σε επίπεδο πλοίων έχει μειωθεί κατά 44% για το ίδιο διάστημα.
5. Τα πλοία που εξυπηρετούν την ελληνική ακτοπλοΐα ανέρχονται σε 91 με μέσο όρο ηλικίας τα 26 έτη.
6. Τα πλοία των εισηγμένων εταιριών ανέρχονται σε 41 με μέσο όρο ηλικίας τα 19 έτη.
7. Η αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα επηρεάζει θετικά την ακτοπλοΐα αφού οι εμπορευματικές μεταφορές στα νησιά μας και κυρίως οι μεταφορές υλικών και ειδών διατροφής, απαραίτητων για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, αλλά και τη διαβίωση και την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των νησιωτών και του συνόλου των τουριστών, πραγματοποιούνται από τα ακτοπλοϊκά πλοία.
8. Κάποια από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η αγορά είναι:
α. Η επιβάρυνση από την τιμή των καυσίμων. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων. Το 2017 η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έφτασε το 29%, ενώ το 2018 η μεσοσταθμική αύξηση ήταν της τάξης του 25%. Συμπερασματικά τα λειτουργικά αποτελέσματα αυξήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια περίπου 100 εκατ.
β. Η υποχρέωση για τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις της Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ σχετικά με τη χρησιμοποίηση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο 0,5% από την 1η Ιανουαρίου 2020.
γ. Η ανάγκη την επόμενη 10ετία να ανανεωθεί ο στόλος, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του στόλου των εισηγμένων θα φτάσει την ηλικία των 40 ετών.