Οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας της Ευρώπης έχουν ήδη αναπτύξει 18 πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς και σκοπεύουν να αυξήσουν τις δραστηριότητές τους με 28 πλοία τον Ιούνιο και 50 τον Ιούλιο, προτού φτάσουν το μέγιστο στόχο του καλοκαιριού για 60 κρουαζιερόπλοια σε πλήρη λειτουργία τον Αύγουστο.
Περισσότερα από τα μισά από αυτά τα πλοία θα πραγματοποιούν δρομολόγια στις ελληνικές θάλασσες σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη, η ομιλία του οποίου σηματοδότησε την επίσημη έναρξη του φετινού, ψηφιακού Posidonia Sea Tourism Forum.
«Σαράντα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στα ελληνικά ύδατα και 45 λιμάνια έχουν αναπτύξει τα δικά τους σχέδια έκτακτης ανάγκης με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν τα κρουαζιερόπλοια χωρίς να επηρεάζουν την εμπειρία των επιβατών, των πληρωμάτων ή των τοπικών κοινοτήτων», σημείωσε ο Υπουργός.
Η Ελλάδα έχει επαινεθεί διεθνώς για τις προσπάθειές της να αναπτύξει ένα τουριστικό προϊόν ικανό να εμπνεύσει εμπιστοσύνη ως ασφαλής προορισμός που είναι πλήρως προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας, κάτι που επανέλαβε ο Pierfrancesco Vago, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και Εκτελεστικός Πρόεδρος της MSC Cruises, μιλώντας στους 500 εκπροσώπους του κλάδου από όλο τον κόσμο που συμμετείχαν διαδικτυακά στο φετινό Φόρουμ.
«Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που πέτυχαν νωρίτερα από άλλες την επανέναρξη της κρουαζιέρας. Και τώρα περισσότερο από ποτέ νιώθουμε ότι έφτασε η ώρα της ανανέωσης καθώς ο κλάδος μας εξέρχεται από τον σκοτεινό χειμώνα της πανδημίας», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Vago.
«Οι προκλήσεις θα παραμείνουν, αλλά πλέον είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι και μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς έχουμε συνεργαστεί με κυβερνήσεις, λιμάνια και προορισμούς για να αναπτύξουμε πρωτόκολλα για μια ασφαλή και υπεύθυνη επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων μας», τόνισε ο ίδιος.
Ήδη, περισσότεροι από 200.000 επιβάτες έχουν κάνει ταξίδια κρουαζιέρας με ασφάλεια από το τέλος του περασμένου καλοκαιριού και φέτος η Ανατολική Μεσόγειος δείχνει το δρόμο της επανεκκίνησης νωρίτερα από άλλες περιοχές, κάτι που μπορεί να βοηθήσει την Ελλάδα να γίνει σε μόνιμη βάση χώρα επιβίβασης και αφετηρίας για κρουαζιέρες, σύμφωνα με τον κ. Vago.
Ωστόσο, η αβεβαιότητα ως προς το πότε η κρουαζιέρα θα μπορέσει να επιστρέψει σε επίπεδα που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου παραμένει μία σοβαρή πρόκληση.
Η TUI ξεκίνησε εκ νέου την περασμένη εβδομάδα τα δρομολόγιά της από την Κρήτη και το σχέδιό της για αυτό το καλοκαίρι είναι να προσφέρει ταξίδια στην Ελλάδα με αφετηρία το Ηράκλειο, με δύο διαφορετικά δρομολόγια.
«Αν αρθούν περαιτέρω οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, θα επιστρέψουμε και σε άλλα δρομολόγια. Όμως, μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου η Ελλάδα είναι ο μόνος προορισμός που προσφέρουμε», δήλωσε η Wybcke Meier, Διευθύνουσα Σύμβουλος της TUI Cruises.
Σύμφωνα με την MSC Cruises, ορισμένες περιοχές όπως η Ασία και η Βόρεια Αμερική εξακολουθούν να είναι εκτός προγράμματος για τον τομέα της κρουαζιέρας.
Για το λόγο αυτό ο Διευθύνων Σύμβουλος Gianni Onorato προβλέπει ότι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα στραφούν στην Ευρώπη για κρουαζιέρες αυτό το καλοκαίρι, καθώς είναι αποκομμένοι από διηπειρωτικούς προορισμούς λόγω περιορισμών στις αεροπορικές μεταφορές και ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων.
Όπως είπε, «Το πράσινο πιστοποιητικό θα επιτρέψει σε περισσότερους Ευρωπαίους να επικεντρωθούν στην Ευρώπη και η Ελλάδα θα είναι ένας από τους κύριους προορισμούς για αυτούς».
Ο Michael Thamm, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Costa Group and Carnival Asia, συμφωνεί:
«Η Ελλάδα είναι σταθερός πυλώνας για τους Γερμανούς, τους Ιταλούς και τους Γάλλους, λόγω της ομορφιάς της και των μοναδικών αξιοθέατων που προσφέρει, και η κρουαζιέρα είναι ο καλύτερος τρόπος για να τα απολαύσει αυτά κάποιος. Θέλουμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας στην Ελλάδα πέρα από τη σεζόν, ίσως ακόμη και το Δεκέμβριο. Και οι δύο εταιρείες μας έχουν επανεκκινήσει τα δρομολόγιά τους στην Ελλάδα, ενώ θα υπάρξουν περισσότερα πλοία που θα έρθουν στη χώρα».
Ωστόσο η δημοφιλία μπορεί να εγείρει και κάποιες προκλήσεις σύμφωνα με τον Chris Theofilides, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Celestyal Cruises, της εταιρείας που χρησιμοποιεί την Ελλάδα ως αφετηρία των δρομολογίων της και γνωρίζει την τοπική αγορά καλύτερα από κάθε άλλον.
«Η μεγάλη συγκέντρωση πλοίων σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη χρονική στιγμή μπορεί να αποτελέσει πρόκληση, ειδικά για τα ελληνικά λιμάνια λόγω προβλημάτων υποδομής. Πρέπει να αποφύγουμε τους υψηλούς όγκους επισκεπτών οπουδήποτε. Δεν είναι μόνο υπεύθυνη στάση, είναι επίσης σωστή επιλογή, τόσο από την άποψη της εμπειρίας των επισκεπτών όσο και για τις τοπικές κοινότητες».
Η κα Meier μοιράζεται την ίδια ανησυχία:
«Ο υπερ – τουρισμός μπορεί να έχει τελειώσει στο μετά την πανδημία κόσμο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα έχουμε πολλά πλοία ταυτόχρονα στα ίδια λιμάνια. Τα νησιά πρέπει να έχουν σχέδιο σχετικά με τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να δεχτούν ταυτόχρονα. Και οι λιμενικοί φορείς πρέπει να έχουν τις υποδομές για να δέχονται μεγαλύτερα πλοία».
Η λεπτομερής προετοιμασία και η επιστροφή με σταδιακό και υπεύθυνο τρόπο είναι η σωστή τακτική και οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν σταθερά στα πρωτόκολλα πρόληψης και αντίδρασης που σχετίζονται με την Covid, ώστε να διασφαλίσουν ότι η πορεία προς την ομαλότητα θα είναι γρήγορη και χωρίς εμπόδια.
Υπάρχουν δύο πτυχές σε αυτό: Η μία είναι η επιβολή, η επίβλεψη και η τήρηση των υφιστάμενων πρωτοκόλλων για τους επιβάτες, τα πληρώματα και τους προορισμούς και η άλλη είναι η τυποποίηση και ομοιομορφία αυτών των πρωτοκόλλων.
Σύμφωνα με τον κ. Onorato, η φόρμα εντοπισμού επιβατών δεν έχει ακόμη υιοθετηθεί πλήρως και με ομοιόμορφο τρόπο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και δεν υπάρχει σαφής οδηγία για τον τρόπο χρήσης της.
«Κάθε φορά που φτάνουμε σε διαφορετική χώρα μας ζητάνε και τη φόρμα. Εάν δεν υπάρξει το συντομότερο δυνατόν ομοιομορφία στη διαχείριση μεταξύ των διαφορετικών χωρών, ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε
περιττά προβλήματα για τους επισκέπτες μας και αυτό μπορεί να καταστήσει την κρουαζιέρα μη ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες μορφές τουρισμού. Τα πρωτόκολλα λειτουργούν, αλλά χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ομοιομορφία στην εφαρμογή τους».
Αυτή η έλλειψη ομοιομορφίας δίνει περιθώριο στους operators που το επιθυμούν να επιβάλουν αυστηρότερα προληπτικά μέτρα, με την Norwegian Cruise Line (NCL) να είναι μία από τις εταιρείες που αποφάσισαν να επιτρέψουν μόνο πλήρως εμβολιασμένους επιβάτες και πληρώματα στα πλοία τους, σύμφωνα με τον Kevin Bubolz, Διευθύνοντα Σύμβουλο της NCL Europe, ο οποίος επίσης συμμετείχε στο PSTF 2021 σε πάνελ με θέμα τον αντίκτυπο των νέων πρωτοκόλλων υγείας στις εκδρομές και στη διαχείριση των προορισμών.
Από την πλευρά του, ο Adam Sharp, Διευθυντής Ανάπτυξης Διεθνών Προορισμών του Royal Caribbean Group, επιβεβαίωσε ότι η Royal Caribbean Cruises συνεργάζεται με την NCL για την τυποποίηση των πρωτοκόλλων υγείας για την αγορά των ΗΠΑ.
Ο ρυθμός επιστροφής στην ομαλότητα μπορεί να φαντάζει βασανιστικά αργός, ωστόσο αυτό οφείλεται επίσης στα αυστηρά συστηματοποιημένα πρωτόκολλα που αποφάσισαν να επιβάλουν οι φορείς της κρουαζιέρας στις δραστηριότητές τους προκειμένου να προστατευθούν από τον κίνδυνο της Covid-19.
«Ήμασταν οι πρώτοι που επιβάλαμε υποχρεωτικά διαγνωστικά τεστ στο 100% των επιβατών και των πληρωμάτων μας, θέτοντας τα πρότυπα για άλλους κλάδους και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα επιτύχουμε επιστροφή στα προ Covid επίπεδα έως το 2022 – 2023», δήλωσε ο κ. Vago.
Με ένα πλούσιο πρόγραμμα συζητήσεων για όλες τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κρουαζιέρα και με 21 εκθέτες να παρουσιάζουν τις υπηρεσίες τους στη διαδραστική ψηφιακή πλατφόρμα, το PSTF 2021 ήταν η πρώτη εκδήλωση του κλάδου που συγκέντρωσε όλους τους σημαντικούς παράγοντες της κρουαζιέρας από την επανεκκίνησή της στην Ανατολική Μεσόγειο στα μέσα Μαΐου.