Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

«Το φαγητό ο Νο. 2 λόγος επιλογής τουριστικού προορισμού»

Με αφορμή την εκδήλωση που οργανώνει την 1η Απριλίου στη Ρόδο, ο Οργανισμός Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού (ΠΡΟΤΟΥΡ) με θέμα: «Οικοδομώντας το μέλλον των Προορισμών στην νέα εποχή: Αυθεντικότητα, Εμπειρίες, Γαστρονομία και Συνέργειες», δύο από τους ομιλητές, οι Δημήτρης Η. Βασιλείου, BSc, MSc, ιδρυτής «Authentic Greece – Τοπικά Προϊόντα & Σήμα Γαστροτουρισμού» και Project Manager έργου «ΤΟΠΙΚΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ» και Δρ. Μιχαήλ Τοανόγλου Καθηγητής Τουριστικών – Ξενοδοχειακών Σπουδών, Jeonju University, South Korea, Ιδρυτικό Μέλος ΕΠΟΤ – Tourism Think Tank, παραχώρησαν συνέντευξη στην εφημερίδα «Δημοκρατική» για τις προκλήσεις και τους στόχους των τουριστικών προορισμών, στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Μεταξύ πολλών άλλων, αναφέρθηκαν στο θέμα της αγροδιατροφικής αλυσίδας και της τοπικής γαστρονομίας.

 

Δημήτρης Βασιλείου

«Η αγροδιατροφή είναι ίσως η πιο κρίσιμη παράμετρος που πρέπει να μπει στην εξίσωση. Κατ’ αρχήν να προσδιορίσουμε την οικονομική σπουδαιότητά της: Το 30% τουλάχιστον των τουριστικών εξόδων σε έναν προορισμό είναι το φαγητό, μόλις στη 2η θέση μετά τη διαμονή. Αυτό μας φέρνει να αναρωτηθούμε πόσο σημαντικό είναι σε έναν προορισμό το διαθέσιμο τρόφιμο να είναι τοπικό και όχι «εισαγόμενο».

Το θέμα δεν συνδέεται μόνο το φαινόμενο της «διαρροής» τουριστικών εσόδων, αλλά είναι σχεδόν υπαρξιακό, όχι μόνο για τον τουρισμό αλλά και για την ίδια την ανθρωπότητα συνολικά. Η εντατική γεωργία (και η μαζική κτηνοτροφία) είναι ο μεγαλύτερος συντελεστής της κλιματικής αλλαγής (με το 30% των αερίων του θερμοκηπίου) και ο μεγαλύτερος εχθρός της βιοποικιλότητας.

Για να αλλάξει η πορεία είναι απαραίτητο να πάμε σε πλήρη αλλαγή διατροφικών μοντέλων παγκόσμια, αλλά και σε μεθόδους αναγεννητικής γεωργίας, για την αποκατάσταση εδαφών – από τις βλάβες που έχουμε δημιουργήσει. Από τη Διάσκεψη του Ρίο (Agenda 21) έχει γίνει σαφές ότι αυτό σχετίζεται με την υγιή Περιφερειακή Ανάπτυξη, δηλαδή ένα πλήρες οικοσύστημα που θα παράγει και θα χρησιμοποιεί τον τουρισμό σαν ένα μεγάλο εξαγωγικό δίκτυο διανομής.

Αυτό απαιτεί αποκέντρωση, τοπικά δίκτυα παραγωγής, προώθησης και διανομής και υγιείς μεθόδους γεωργίας, νέα προϊόντα αλλά και ανάδειξη «εμβληματικών» τοπικών προϊόντων και συνταγών, επαναφορά των παραδόσεων και της τοπικής γαστρονομικής ταυτότητας κλπ.

Συνοπτικά, η αγροδιατροφική αλυσίδα είναι ο πιο σταθερός τρόπος διάχυσης του τοπικού εισοδήματος και ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, είναι όμως και ο πιο κοινά αποδεκτός τρόπος ανάδειξης του τοπικού πολιτισμού και ταυτότητας, σύμφωνα με όλες τις έρευνες τουριστών.

Το φαγητό είναι ο Νο. 2 λόγος επιλογής τουριστικού προορισμού, ενώ σε κάποια δυναμικά νεανικά κοινά είναι ο 1ος λόγος!».

 

Μιχάλης Τοανόγλου

«Η αυθεντικότητα (και η διαφάνεια) είναι μια κυρίαρχη τάση εδώ και πολλά χρόνια – και όχι μόνο στον τουρισμό: Ο επισκέπτης θέλει να εξερευνήσει τόπους και συνήθειες. Ο νέος επισκέπτης είναι πολύ ενημερωμένος και περιβαλλοντικά πιο ώριμος. Αυτό προχωρά παράλληλα με την ανάγκη για (βιωματικές) εμπειρίες. Αν και με νέους τρόπους, λόγω της πανδημίας, οι επισκέπτες θέλουν να «εμπλακούν».

Δεν θέλουν απλώς τη φύση, που είναι πλέον αποδεδειγμένο, ειδικά μετά την πίεση της πανδημίας. Θέλουν ακόμη και να καλλιεργήσουν το φαγητό που θα τρώνε.

Η γαστρονομία ειδικά είναι ο πιο αποδοτικός και ευρύς τρόπος αυτό να φτάσει σε μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Τα τοπικά προϊόντα και οι ιστορίες τους παίρνουν τη θέση που τους αξίζει και η αγροδιατροφή γίνεται εργαλείο ανάπτυξης.

Η σήμανση των μπουφέδων με αναφορά στους παραγωγούς ή στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός προϊόντος, ενώ οι επισκέπτες θέλουν να «λερώνουν» τα χέρια τους.

Έτσι οι περιηγήσεις σε αγροκτήματα και συνεταιρισμούς, οι γευσιγνωσίες εντός και εκτός ξενοδοχείων, οι τάξεις μαγειρικής για βαθιά γνώση της τοπικής κουζίνας, οι επισκέψεις σε λαϊκές αγορές, οι chef – κηπουροί στα μποστάνια των ξενοδοχείων κλπ είναι λίγα μόνο από τα παραδείγματα των ευκαιριών που ανοίγονται».

 

Διαβάστε περισσότερα στο: www.dimokratiki.gr

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media