Δευτέρα 22 Ιουλίου 2019

Συστάσεις προς ξενοδόχους για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της εμφάνισης γαστρεντερίτιδας

Με αφορμή την έναρξη της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας και με σκοπό να στηρίξει και να καθοδηγήσει τις ξενοδοχειακές μονάδες που πιθανόν αντιμετωπίσουν κρούσματα γαστρεντερίτιδας, ως προς τη λήψη μέτρων για την αποφυγή περαιτέρω μετάδοσης εντός του ξενοδοχείου, ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ, πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ) ενημερώνει για τα παρακάτω:

Τους καλοκαιρινούς μήνες είναι συχνές οι γαστρεντερίτιδες ιδιαίτερα σε άτομα που ταξιδεύουν και αλλάζουν διατροφικές συνήθειες και περιβάλλον. Πολλοί διαφορετικοί μικροοργανισμοί μπορούν να προκαλέσουν γαστρεντερίτιδα, δηλαδή διάρροια, ναυτία, εμέτους, κοιλιακό άλγος, πιθανόν και πυρετό.

Η γαστρεντερίτιδα μπορεί να μεταδοθεί: α) με κατανάλωση μολυσμένου τροφίμου ή νερού, β) από άτομο σε άτομο, γ) μέσω σταγονιδίων που απελευθερώνονται κατά τον έμετο και δ) μέσω επαφής με μολυσμένες επιφάνειες.

Η εμφάνιση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας σε ξενοδοχεία είναι συχνό φαινόμενο.Οι φιλοξενούμενοι μπορεί να μολυνθούν εντός ή εκτός του χώρου του ξενοδοχείου και να εμφανίσουν συμπτώματα γαστρεντερίτιδας ή ακόμα και να έρθουν από τη χώρα προέλευσής τους ή από προηγούμενο προορισμό τους με συμπτώματα.

Όπως έχει φανεί στο παρελθόν, σε ορισμένες περιπτώσεις τέτοιου είδους συμβάντα, ενώ θα μπορούσαν να περιοριστούν έγκαιρα και αποτελεσματικά, πήραν αδικαιολόγητα μεγάλες διαστάσεις, προκαλώντας ανησυχία τόσο στους ενοίκους όσο και στο προσωπικό των ξενοδοχείων.

Το γεγονός αυτό οφείλεται εν μέρει στην υψηλή μεταδοτικότητα των ιών που προκαλούν γαστρεντερίτιδα καθώς και στην καθυστερημένη λήψη μέτρων στα καταλύματα.

Για το λόγο αυτό, σε περίπτωση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας, συστήνεται η άμεση επικοινωνία με τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ, πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ) στα τηλέφωνα 2108899007,-061,-064,-065 (ή στο 2105212054 μετά τις 17:00 και τα Σαββατοκύριακα), έτσι ώστε να ληφθεί όλη η απαραίτητη στήριξη και καθοδήγηση σχετικά με το χειρισμό της κατάστασης και τη λήψη μέτρων πρόληψης περαιτέρω μετάδοσης του νοσήματος.

 

Μέτρα αντιμετώπισης εμφάνισης κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας σε ξενοδοχεία

Ακολουθούν κάποιες βασικές συστάσεις για άμεσες ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι υπεύθυνοι ξενοδοχείων σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας:

1. Ενημέρωση του ΕΟΔΥ και της αρμόδιας Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας

2. Ανεύρεση όλων των ενοίκων ή/και του προσωπικού του ξενοδοχείου που έχουν διάρροια, έμετο ή ναυτία, σε συνεργασία με τον ιατρό του ξενοδοχείου, αν υπάρχει. Παρακολούθηση της εξέλιξης του φαινομένου σε καθημερινή βάση. Καθημερινή καταγραφή των νέων κρουσμάτων τόσο μεταξύ ενοίκων όσο και μεταξύ των εργαζομένων σύμφωνα με το συνημμένο δελτίο.

3. Παραπομπή των ασθενών για εκτίμηση της κλινικής τους εικόνας και περαιτέρω αντιμετώπιση από το γιατρό του ξενοδοχείου ή την πλησιέστερη μονάδα υγείας. Η λήψη κλινικών δειγμάτων (κοπράνων ή εμεσμάτων) για τον προσδιορισμό του υπεύθυνου για τη συρροή μικροοργανισμού είναι απαραίτητη.

4. Σύσταση για: α) παραμονή των ενοίκων με γαστρεντερίτιδα στο δωμάτιό τους για όσο διαρκούν τα συμπτώματα, β) σίτιση εντός των δωματίων και όχι στην τραπεζαρία και γ) αποφυγή χρήσης της πισίνας. Οι συστάσεις αυτές θα πρέπει να διατηρούνται έως και 48 ώρες μετά την αποδρομή των συμπτωμάτων.

5. Ενημέρωση των ενοίκων για την αξία της τήρησης των μέτρων υγιεινής και το επιμελές πλύσιμο των χεριών. Διανομή οδηγιών για το σωστό πλύσιμο των χεριών. Ανάρτηση των οδηγιών στους νιπτήρες πλυσίματος των χεριών στους κοινόχρηστους χώρους. Χρήση αλκοολούχων διαλυμάτων από τους φιλοξενούμενους πριν το σερβίρισμα σε μπουφέ (τοποθέτηση δοχείων εκεί που αναμένουν για το σερβίρισμα οι ένοικοι).

6. Ενημέρωση του προσωπικού για τη σημασία της τήρησης των κανόνων υγιεινής, ιδιαίτερα στο χώρο της κουζίνας, του εστιατορίου, της πισίνας και της σχολαστικής απολύμανσης των επιφανειών. Είναι σημαντική η απολύμανση όλων των επιφανειών που έρχονται σε επαφή με τα χέρια στους κοινόχρηστους χώρους (κομβία, πόμολα, ακουστικά τηλεφώνων, κτλ.). Η αναλογία οικιακής χλωρίνης και νερού βρύσης που συστήνεται για την αποτελεσματική απολύμανση των επιφανειών είναι 1:100.

7. Οι εργαζόμενοι και ιδιαίτερα όσοι εμπλέκονται στο χειρισμό τροφίμων θα πρέπει σε περίπτωση που εκδηλώσουν συμπτώματα να απομακρύνονται από τα καθήκοντά τους για όσο διάστημα αυτά διαρκούν και για τουλάχιστον 48 ώρες μετά την αποδρομή τους. Επίσης, θα πρέπει να γίνεται λήψη κλινικών δειγμάτων για εργαστηριακό έλεγχο από όλους τους εργαζόμενους είτε εμφανίζουν συμπτώματα είτε όχι (με το συντονισμό της αρμόδιας Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας).

8. Απολύμανση κοινόχρηστων χώρων και μέτρα εξυγίανσης του νερού των κολυμβητικών δεξαμενών (αν χρειαστεί διακοπή χρήσης της πισίνας)

9. Ο προσεκτικός καθαρισμός των δωματίων όπου φιλοξενούνται υγιείς ένοικοι πρέπει να προηγείται του καθαρισμού των δωματίων και των λοιπών χώρων όπου έχουν φιλοξενηθεί ασθενείς.

10. Η καθαριότητα και η απολύμανση των δωματίων που διαμένουν οι ασθενείς θα πρέπει να γίνεται με τη χρήση ατομικών μέσων προστασίας από το προσωπικό καθαριότητας, το οποίο πρέπει να είναι εκπαιδευμένο για την αποφυγή μόλυνσης κατά την καθαριότητα των χώρων.

11. Τα σεντόνια, οι πετσέτες και τα λοιπά κλινοσκεπάσματα από τα δωμάτια των ενοίκων με συμπτώματα γαστρεντερίτιδας πρέπει να διαχειρίζονται με ιδιαίτερη προσοχή: μεταφορά με ξεχωριστές σακούλες και πλύσιμο σε ξεχωριστά πλυντήρια σε υψηλή θερμοκρασία (>75 οC). Συστήνεται οι σακούλες να είναι υδατοδιαλυτές και να τοποθετούνται με τον ιματισμό μέσα στα πλυντήρια. Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ξεχωριστά αμαξίδια για τη μεταφορά του καθαρού και του ακάθαρτου ιματισμού και ο χειρισμός του καθαρού ιματισμού να γίνεται με διαφορετικά γάντια από το χειρισμό του ακάθαρτου ιματισμού και των απορριμμάτων.

 

Μέτρα πρόληψης εμφάνισης κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας σε ξενοδοχεία

Η εμφάνιση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας σε ένα ξενοδοχείο είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να προληφθεί. Ακολουθούν κάποια βασικά μέτρα πρόληψης που πρέπει να ακολουθούνται είτε υπάρχουν είτε δεν υπάρχουν κρούσματα γαστρεντερίτιδας στο ξενοδοχείο.

– Τοποθέτηση σαπουνιού/αντισηπτικού στις τουαλέτες και άλλους κοινόχρηστους χώρους

– Διανομή οδηγιών στο προσωπικό για το σωστό πλύσιμο των χεριών. Ανάρτηση των οδηγιών στους νιπτήρες πλυσίματος των χεριών στους κοινόχρηστους χώρους.

– Ενημέρωση του προσωπικού για τη σημασία της τήρησης των κανόνων υγιεινής, ιδιαίτερα στο χώρο της κουζίνας, του εστιατορίου, της πισίνας και της σχολαστικής απολύμανσης των επιφανειών. Είναι σημαντική η απολύμανση όλων των επιφανειών που έρχονται σε επαφή με τα χέρια στους κοινόχρηστους χώρους (κομβία, πόμολα, ακουστικά τηλεφώνων, κτλ.). Η αναλογία οικιακής χλωρίνης και νερού βρύσης που συστήνεται για την αποτελεσματική απολύμανση των επιφανειών είναι 1:100.

– Χρήση αλκοολούχων διαλυμάτων από τους φιλοξενούμενους πριν το σερβίρισμα σε μπουφέ (τοποθέτηση δοχείων εκεί που αναμένουν για το σερβίρισμα οι ένοικοι).

Τέλος, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να διατηρείται καθημερινά και για τρεις τουλάχιστον ημέρες, μικρή ποσότητα από τα τρόφιμα που προσφέρονται στους ενοίκους, έτσι ώστε σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας να υπάρχει η δυνατότητα του εργαστηριακού τους ελέγχου.

Η τήρηση των βασικών αρχών του ορθού χειρισμού των τροφίμων (προετοιμασία, συντήρηση, κτλ.) είναι απαραίτητη για αυτό και οι εργαζόμενοι που εμπλέκονται στο χειρισμό τροφίμων θα πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι.

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στο Instagram

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιο σας