Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2021

Σπ. Σουρέλης (Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων): «Ο τουρισμός στην πριν και τη μετά covid εποχή»

 

Συμπληρώσαμε αισίως μία δεκαετία όπου τα συναισθήματα και οι προσδοκίες για την πορεία του τουρισμού στον προορισμό «Ιωάννινα» ακολουθούν την εναλλαγή που συμβαίνει στις πληρότητες, τον κύκλο εργασιών και τα έσοδα. Από το ναδίρ στο ζενίθ και τούμπαλιν, αναμένοντας μια δεύτερη Ανάσταση!

Την πρώτη τριετία, μέσα στην δίνη της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων πιάσαμε πάτο, καθώς στηριζόμασταν ως επί το πλείστον στην εσωτερική αγορά, η οποία λογικό είναι να μην έχει την δυνατότητα εκείνη την περίοδο να πραγματοποιήσει ταξίδια.

Την επόμενη τριετία, άρχισαν σιγά σιγά να ανακάμπτουν οι πληρότητες από το χαμηλότερο σημείο στο οποίο είχαν φτάσει, όχι όμως και τα έσοδα, καθώς οι τιμές πώλησης για να γίνει και πάλι δελεαστικός ο προορισμός είχαν κάνει βουτιά.

Άλλοι παράγοντες που ανέκοψαν την καθοδική πορεία ήταν οι αποφάσεις της τότε κεντρικής κυβέρνησης για μείωση του Φ.Π.Α. στην εστίαση και διατήρηση του χαμηλού Φ.Π.Α. στη διαμονή, αλλά και η πρώτη συντονισμένη στροφή σε τοπικό επίπεδο σε ξένες αγορές, έτσι ώστε να μην στηριζόμαστε σχεδόν αποκλειστικά στον εγχώριο τουρισμό.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Την τελευταία τριετία, η συνεχιζόμενη ανοδική πορεία στις πληρότητες συνοδεύθηκε επιτέλους και από αντίστοιχη συνεχή αύξηση των εσόδων και επιστροφή στην κερδοφορία, με πραγματοποίηση νέων επενδύσεων και αύξηση της απασχόλησης.

Παρά την αύξηση του Φ.Π.Α. τόσο στη διαμονή, όσο και στην εστίαση, η σταδιακή έξοδος από την οικονομική κρίση που έδωσε την δυνατότητα και πάλι σε πολλούς συμπατριώτες μας να πραγματοποιήσουν ταξίδια, η αύξηση της μέσης τιμής δωματίου στην περιοχή μας, η ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής όπως η Ιόνια Οδός και το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και η προβολή και συνεχής εξωστρέφεια σε ξένες αγορές, παραδοσιακές και νέες, μας έκαναν να χαμογελάσουμε και πάλι και να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία, σκεφτόμενοι νέες επενδύσεις, ανακαινίσεις και ενεργειακές αναβαθμίσεις…

Φτάσαμε λοιπόν στην προηγούμενη χρόνια, όπου μετά από ένα ονειρεμένο πρώτο δίμηνο και με τις κρατήσεις του Α’ εξαμήνου να δείχνουν μία αρκετά μεγάλη αύξηση σε σχέση με το 2019, είχαμε ολική καθίζηση, ένα γενικό και παρατεταμένο blackout…

Ξεκίνησε λοιπόν μία καινούργια τριετία, η οποία ενδέχεται να μας κάνει να αναπολήσουμε με νοσταλγία την πρώτη τριετία των μνημονίων. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, επίπεδα του 2019, θα δούμε ξανά το 2023.

Τι κάνουμε όμως όλο αυτό το διάστημα εκτός από το να μεμψιμοιρούμε; Αρχικώς πρέπει να επιβιώσουμε και τα μέτρα της κυβέρνησης όλο αυτό το διάστημα είναι προς την σωστή κατεύθυνση, μπορεί να μην είναι αρκετά, δίνουν όμως το φιλί της ζωής…

Πρωτίστως η εκ νέου μείωση του Φ.Π.Α. στην διαμονή στον κατώτατο συντελεστή και δευτερευόντως η κατάργηση του τέλους διανυκτέρευσης θα ήταν τα μέτρα που θα δεχόταν ο κλάδος με την μεγαλύτερη ανακούφιση, καθώς θα μας κάνανε πιο ανταγωνιστικούς και θα έδιναν αναπτυξιακό χαρακτήρα, συνοδεύοντας τα από χρηματοδοτήσεις και παροχή ρευστότητας με ευνοϊκούς όρους, αλλά και γενναίες επιδοτήσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε ένα πρόγραμμα αντίστοιχο του “Εξοικονομώ”, καθώς το ενεργειακό κόστος είναι ο μεγαλύτερος βραχνάς για τις περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου, ειδικά στην περιοχή μας.

Από εκεί και πέρα όμως, σε τοπικό επίπεδο θα έπρεπε να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα ΧΘΕΣ.

Η μέρα αυτή απαιτεί έναν στρατηγικό σχεδιασμό που θα στοχεύει στον επισκέπτη που θα αναζητά μία ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ, αυτό πρέπει να προσφέρουμε, εκεί πρέπει να στοχεύσουμε. Οι μαζικές οργανωμένες εκδρομές όπως τις ξέραμε, οι σχολικές εκδρομές στις οποίες στηριζόμασταν, τα παραδοσιακά συνέδρια που μας έδιναν μεγάλη ώθηση και υπεραξία ως περιοχή, θα πρέπει να τα ξεχάσουμε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Δυστυχώς πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση δεν λαμβάνονται ή όσες γίνονται δεν είναι συντονισμένες και δεν έχουν διάρκεια και συνέχεια.

Τελευταία ίσως ευκαιρία για το μέλλον, για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, οι λεγόμενοι DMMO, οι οποίοι προβλέπεται να ψηφιστούν από το Υπουργείο Τουρισμού το αμέσως προσεχές διάστημα.

Μπορεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να μην είναι το ιδεατό, ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστές βέβαια όλες οι λεπτομέρειες του και η τελική μορφή του, αλλά η αγορά έχει προεξοφλήσει ότι θα χωλαίνει αν δεν γίνουν οι αλλαγές που έχουν προταθεί, είναι πάντως σε κάθε περίπτωση η πρώτη φορά που θα υπάρχει ένα τέτοιο πολύτιμο εργαλείο και ο κάθε φορέας που σχετίζεται με το αντικείμενο, αλλά και οι αιρετοί τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να τοποθετηθούν υπεύθυνα αν είναι υπέρ ή κατά της ισχύος εν τη ενώσει.

Πριν απ’ όλα όμως, θα πρέπει να μάθουμε να συνεργαζόμαστε αν θέλουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας, να κατανοήσουμε ότι ο προορισμός είναι ΕΝΑΣ και ΑΔΙΑΙΡΕΤΟΣ, να λειτουργούμε με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και μετρήσιμα αποτελέσματα, τα χρήματα που διαχειρίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση για την προβολή και την προώθηση του Τουρισμού, πολλά ή λίγα, να πιάνουν τόπο και οι επαγγελματίες να διεκδικούμε και να προτείνουμε λύσεις.

Αλλιώς το 2023 δεν θα φαντάζει κοντά, αλλά πολύ μακριά…

 

Σουρέλης Δ. Σπυρίδων
Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων

 

Πηγή: ideaenotita.discussion.community

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media