Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Σε ανοδική τροχιά ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα

Cosmos Ballroom - Grand Resort Lagonissi

Cosmos Ballroom – Grand Resort Lagonissi

 

Μετά τη μεγάλη μείωση τη διετία 2010 – 2012, ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα επανακάμπτει καθώς η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό έχει αντιστραφεί.

Έτσι, στο συνεδριακό τουρισμό το 2015 η Ελλάδα επανακτά την 20ή θέση στην παγκόσμια κλίμακα δημοφιλίας, έναντι της 40ής στην οποία «κατρακύλησε» το 2008.

Το διεθνές περιβάλλον λειτουργεί ενισχυτικά, καθώς η ατμόσφαιρα ανασφάλειας που επικρατεί στην Ευρώπη εξαιτίας των τρομοκρατικών επιθέσεων, αλλά και το ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον ευνοούν την προσέλκυση συνεδρίων στην Ελλάδα. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το γενικότερο αρνητικό κλίμα δεν μετριάζει το καλό αποτέλεσμα για τη χώρα μας. Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του αμερικανικού κολοσσού Amway, που ακύρωσε τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του σε όλη την Ευρώπη μετά τα τραγικά γεγονότα στο Παρίσι, πολιτική που ακολούθησαν και πολλές αμερικανικές εταιρείες.

«Έπειτα από ένα τρίμηνο οδυνηρού παγώματος και ολικής αδράνειας στη συνεδριακή αγορά εξαιτίας της επιβολής των capital controls, οι ισορροπίες επανέρχονται και τηρουμένων των περιστάσεων παρουσιάζεται μια κάποια αναπτυξιακή πορεία. Ο κλάδος βρίσκεται σε ετοιμότητα και, παρά τα πλήγματα που δέχεται κατά καιρούς, είναι ενθαρρυντικό το ότι αντέχει και εξελίσσεται. Η σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης της χώρας προδιαγράφει την ανοδική τροχιά», αναφέρει ο Ντίνος Αστράς, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων – HAPCO (Hellenic Association of Professional Congress Organizers).

Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες του συνεδριακού τουρισμού έχουν επιλυθεί. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει την τελευταία δεκαπενταετία σε συνεδριακά κέντρα, είτε αυτόνομα είτε εντός ξενοδοχείων, μπορεί να έχουν βελτιώσει σημαντικά τις υποδομές, όμως η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει ένας προορισμός που μπορεί να οργανώσει κυρίως μικρού και μεσαίου μεγέθους συνέδρια.

Η Αθήνα δεν διαθέτει ένα μεγάλο συνεδριακό κέντρο και η λύση της μετατροπής του γηπέδου του Τάε Κβον Ντο σε συνεδριακό κέντρο τελικά εγκαταλείφθηκε, καθώς προέκυψαν διάφορα γραφειοκρατικά προσκόμματα.

Ένα από τα βασικά ζητήματα που επισημαίνουν άνθρωποι του χώρου είναι η δυσκαμψία του κρατικού μηχανισμού να αγκαλιάσει πρωτοπόρους και δημιουργικές ιδέες, που συχνά αποτελούν ζητούμενο στην οργάνωση συνεδρίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αίτημα μεγάλου γραφείου οργανωτών προς το Δήμο Αθηναίων να παραχωρήσει άδεια -έναντι εύλογης αμοιβής- για να γίνει ένα street party στο περιθώριο μεγάλου συνεδρίου σε τμήμα του πεζόδρομου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου.

Ελλιπείς, επίσης, χαρακτηρίζονται οι δράσεις διεθνούς προβολής του συνεδριακού τουρισμού από την πλευρά του κράτους. Ο HAPCO έχει επισημάνει χαρακτηριστικά εδώ και χρόνια ότι δεν υπάρχει προβολή του συνεδριακού προϊόντος στους decision makers διεθνώς.

Η Ελλάδα έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που την καθιστούν ελκυστική ως συνεδριακό προορισμό. Το ήπιο κλίμα της χώρας, με ηλιοφάνεια περισσότερες από 300 ημέρες το χρόνο και υψηλές θερμοκρασίες το χειμώνα στα νότια της χώρας, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη φιλοξενία συνεδρίων κυριολεκτικά όλο το χρόνο – και μάλιστα οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να συνδυάσουν την εργασία με τον ελεύθερο χρόνο τους ή ακόμη και με επιπλέον ημέρες διακοπών. Οι επιλογές που προσφέρουν οι ελληνικοί προορισμοί είναι πολλές και ποικίλες: επίσκεψη σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους, φυσικές ομορφιές, ατελείωτη ακτογραμμή, υποδομές αθλητισμού και wellness, shopping, κ.ά. Ταυτόχρονα, η ελληνική γαστρονομική παράδοση, στην οποία έχει στηριχθεί η μεσογειακή διατροφή, αποτελεί ένα ακόμη αξιοσημείωτο πλεονέκτημα της χώρας για την προσέλκυση συνεδρίων.

Για την αποτελεσματικότητα του συνεδριακού τουρισμού στην αντιμετώπιση της εποχικότητας και την αύξηση της εισροής συναλλάγματος κάνει λόγο ο Γιώργος Τσακίρης, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ). «Η υψηλή εποχικότητα στη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια παθογένεια που όλοι αναγνωρίζουμε ως σημαντικό εμπόδιο για τη μεγιστοποίηση των ωφελειών της ελληνικής οικονομίας από τον τουρισμό. Αποδεδειγμένα, σύμφωνα με όλες τις έρευνες και τη διεθνή εμπειρία, o κλάδος αποτελεί την τουριστική δραστηριότητα με την υψηλότερη απόδοση, καθ’ όσον κάθε συνεδριακός επισκέπτης που έρχεται στη χώρα μας δαπανά έως και τέσσερις φορές περισσότερο από τον απλό ταξιδιώτη, ενδεικτικό της δυναμικής που έχει η ανάπτυξη του κλάδου. Οι υποδομές στην Ελλάδα για τη διοργάνωση μέτριας δυναμικότητας συνεδρίων και incentives είναι εξαιρετικές».

«Η αγορά συνεδρίων και εταιρικών συναντήσεων είναι τομέας με σημαντική συνεισφορά στην τουριστική οικονομία της Αθήνας», αναφέρει ο Αλέξης Γαληνός, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Δήμου Αθηναίων. «Την τελευταία διετία καταγράφηκε σημαντική ανάκαμψη της πόλης στη διεθνή συνεδριακή αγορά. Από την 47η θέση στην παγκόσμια κατάταξη το 2013 εκτινάχθηκε στην 27η το 2014, ενώ ο αριθμός των συνεδρίων σημείωσε αύξηση κατά 63%. Βάσει των εκτιμήσεων του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων (ACVB), παρά τις δυσκολίες του 2015, σήμερα καταγράφεται σταθερό ενδιαφέρον για την Αθήνα με ορίζοντα τριετίας. Ο κ. Γαληνός χαρακτηρίζει ιδιαίτερα ποιοτικό το συνεδριακό προϊόν της Αθήνας, λόγω των σημαντικών επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια.

Πηγή: www.kathimerini.gr
Φωτογραφία: www.facebook.com/GrandResortLagonissi

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο της Βίκης Τρύφωνα στο kathimerini.gr