Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024

Γ. Ρέτσος: Σε αυτή τη φάση δύσκολες οι προβλέψεις για τη φετινή σεζόν

 

«Στη φάση που βρισκόμαστε σήμερα, δύσκολα μπορούμε να αναφερθούμε με ασφάλεια σε προβλέψεις για το ποσοστό αύξησης που θα πετύχει η χώρα στα βασικά τουριστικά της μεγέθη στο σύνολο της χρονιάς. Όπως γνωρίζουμε και από τις αλλεπάλληλες κρίσεις των προηγούμενων 12 ετών, η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε μείζονες αλλαγές οικονομικών συνθηκών, αλλά και σε εξελίξεις που επηρεάζουν την ψυχολογία του ταξιδιώτη. Επομένως, αυτό που πρέπει να δούμε το επόμενο διάστημα, είναι κατά πόσο θα επηρεαστεί η πρόθεση ταξιδιού του μέσου Ευρωπαίου ταξιδιώτη από το τεράστιο κύμα αυξήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη».

Τα παραπάνω ανέφερε (μεταξύ άλλων), ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Διαβάστε τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του κ. Ρέτσου

 

«Μέσα σε ένα σύνθετο περιβάλλον, ο ελληνικός τουρισμός καλείται για μια ακόμα φορά να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Να λειτουργήσει κάτω από δύσκολες συνθήκες, να αντιμετωπίσει ακόμα μια κρίση που μας επηρεάζει άμεσα, για τρίτη συνεχόμενη περίοδο. Όπως γνωρίζετε και το 2021 ήταν μια χρονιά με πολλές προκλήσεις για τον ελληνικό αλλά και τον παγκόσμιο τουρισμό, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών της πανδημίας.

Η πρόβλεψή μας ένα χρόνο πριν, για το 2021, ήταν στο 40% των εσόδων του 2019. Τελικά φθάσαμε περίπου στα 10,6 δισ. ευρώ, αγγίζοντας το 60% των εσόδων του 2019.

Η δυναμική αυτή φαινόταν να συνεχίζεται, δημιουργώντας μία πολύ θετική προσδοκία για το 2022.

Η μετάλλαξη Όμικρον από τα μέσα Νοεμβρίου, ανέκοψε αυτόν το ρυθμό και δημιούργησε μία νέα αβεβαιότητα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε.

Παρόλη αυτή την εξέλιξη, η αισιοδοξία ότι οι κρατήσεις θα μπορούσαν να φτάσουν στα επίπεδα του 2019 συνεχιζόταν…

Όμως, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιούργησε και πάλι μια αυτόματη τάση συγκράτησης των κρατήσεων.

Γι’ αυτό και στη φάση που βρισκόμαστε σήμερα, δύσκολα μπορούμε να αναφερθούμε με ασφάλεια σε προβλέψεις για το ποσοστό αύξησης που θα πετύχει η χώρα στα βασικά τουριστικά της μεγέθη στο σύνολο της χρονιάς.

Τα δεδομένα είναι ότι δεν θα έχουμε τουρίστες από την εμπόλεμη περιοχή, χωρίς όμως οι απώλειες να είναι μεγάλες στο συνολικό τουριστικό εισόδημα.

Όπως γνωρίζουμε και από τις αλλεπάλληλες κρίσεις των προηγούμενων 12 ετών, η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε μείζονες αλλαγές οικονομικών συνθηκών, αλλά και σε εξελίξεις που επηρεάζουν την ψυχολογία του ταξιδιώτη.

Επομένως, αυτό που πρέπει να δούμε το επόμενο διάστημα, είναι κατά πόσο θα επηρεαστεί η πρόθεση ταξιδιού του μέσου Ευρωπαίου ταξιδιώτη από το τεράστιο κύμα αυξήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Αυτός ο παράγοντας, είναι που σε μεγάλο βαθμό θα κρίνει και τα βασικά μας μεγέθη.

Είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη άσκηση που αφορά πολλά επίπεδα, που ξεκινούν από τον αριθμό αφίξεων και καταλήγουν στα έσοδα.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε όμως ότι τα περιθώρια πιθανού κέρδους των τουριστικών επιχειρήσεων για το 2022, συμπιέζονται σε μεγάλο βαθμό, λόγω της ραγδαίας αύξησης του ενεργειακού κόστους.

Άρα φέτος, θα πρέπει να διαχωρίσουμε το συνολικό αποτέλεσμα του τουρισμού, με τη θέση και το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων.

Παράλληλα μπροστά μας, έχουμε μια σειρά σημαντικών προκλήσεων που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Την αύξηση του εργασιακού κόστους, ως συνέπεια της αύξησης του κατώτατου μισθού που αναμένεται να συμπαρασύρει και τις εν ισχύ κλαδικές συμβάσεις, την έλλειψη προσωπικού, ιδιαίτερα στην αιχμή της σεζόν και μέσα στη χρονιά, την πιθανή αύξηση του δανειακού κόστους των επιχειρήσεων, λόγω του παρατεταμένου πληθωρισμού και την πιθανή αύξηση των επιτοκίων κατά το 2ο εξάμηνο του 2022.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, πιστεύω βαθιά ότι ο ελληνικός τουρισμός, έχει τη γνώση, τα εργαλεία και κυρίως την ωριμότητα να αντιμετωπίσει με ψυχραιμία και γρήγορα αντανακλαστικά και αυτή την πολλαπλή κρίση.

Με αυτή τη λογική και κοιτώντας πάντα τη μεγάλη εικόνα, εκπονήσαμε και δημοσιοποιήσαμε πρόσφατα τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης».

Σε αυτή τη μελέτη, τίθενται στόχοι για τουριστικά έσοδα 27 δισ. ευρώ, 50 εκατ. επισκέψεις και 307 εκατ. διανυκτερεύσεις έως το έτος 2030.

Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στο χώρο του τουρισμού.

Μια πλήρης χαρτογράφησή του, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα.

Στόχος μας, κυρίες και κύριοι, να ενεργοποιήσουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή, τη στήριξη των κοινωνικών και παραγωγικών δυνάμεων της χώρας.

Πιστεύουμε, ακράδαντα, ότι και με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης, μπορούμε να δούμε την Ελλάδα να κατακτά υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη μεταξύ των δημοφιλών προορισμών του παγκόσμιου τουρισμού».