Ο τουρισμός πολυτελείας θα μπορούσε να είναι μια σοβαρή λύση για τη χώρα μας, ώστε να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη, καθώς οι εύποροι τουρίστες ξοδεύουν αρκετά χρήματα στις διακοπές τους.
Ποιό είναι όμως το προφίλ του τουρίστα πολυτελείας;
1. Ο τουρίστας που έχει λύσει τα οικονομικά του προβλήματα και η πολυτέλεια είναι τρόπος ζωής μέσα στην καθημερινότητά του. Επί μέρους διαφοροποιήσεις υπάρχουν ανάλογα με την ηλικία, τη δουλειά, την οικογενειακή του κατάσταση, κ.ά.
2. Επιλέγει ξενοδοχειακές μονάδες πρώτης γραμμής: μοναχικός ταξιδιώτης, ερωτευμένα ζευγάρια, ζευγάρια που παντρεύονται ή διανύουν μήνα του μέλιτος, γιατροί, δημοσιογράφοι, στελέχη που τα έξοδά τους πληρώνει η εταιρεία για επιχειρηματικές συμφωνίες, συνέδρια, κ.ά.
Στην ερώτηση «γιατί αυτοί οι τουρίστες να επιλέξουν τη χώρα μας;», η απάντηση είναι ότι η Ελλάδα είναι «ευλογημένος τόπος» και συχνά εξωτικός για τους άλλους πολίτες του πλανήτη: Έχει τοποθεσίες μοναδικές, ωραίο κλίμα και ηλιοφάνεια τους περισσότερους μήνες του χρόνου, υπέροχες παραλίες, εκπληκτικές θάλασσες, αρχαιολογικούς θησαυρούς, αρχιτεκτονική τοπίου, γαστρονομία υψηλών απαιτήσεων, σύμπλεγμα νησιών με μεγάλες δυνατότητες για γιότιγκ, κλάμπιγκ, ηρεμία, χαλάρωση.
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ), Γιώργος Τσακίρης, εξηγεί πως ο τουρισμός πολυτελείας έχει αναπτυχθεί στην Κρήτη, τη Λακωνία, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τις Κυκλάδες, την Κεφαλλονιά, τη Χαλκιδική κ.α. Στην Αττική, τον βλέπουμε στα ξενοδοχεία Μεγάλη Βρεταννία, Αστέρας Βουλιαγμένης, Grand Resort Lagonissi κ.ά.
Στη χώρα μας υπάρχουν γύρω στα 1.500 καταλύματα πολυτελείας, ξενοδοχειακά και μη. Η Ελλάδα μπορεί να προσαρμοστεί σε παραξενιές των πελατών, καθώς πληρώνουν αδρά, αν και χρειάζεται να βελτιωθεί η εκπαίδευση ή να υπάρξει κατάρτιση του προσωπικού στις νέες ανάγκες.
Κατά τον πρόεδρο του ΞΕΕ «χρειάζεται ολιστική προσέγγιση του τουρισμού πολυτελείας. Εξειδικευμένες υπηρεσίες, καλοί μάγειροι, καλοί σερβιτόροι, καλά εκπαιδευμένα στελέχη και όταν βγαίνει ο τουρίστας έξω απ΄ το ξενοδοχείο να μην κινδυνεύει να πέσει σε κάποια λακκούβα. Η χώρα μας πάσχει από υποδομές. Δεν γίνεται να βγαίνει με τη λιμουζίνα από λουξ ξενοδοχείο στην Κρήτη και να χρειάζεται τρεις ώρες για να παραλάβει τις βαλίτσες. Ότι και να κάνεις μετά, έχεις χάσει τον πελάτη», τονίζει.
Η TUI, ο μεγάλος τουριστικός οργανισμός, ενδιαφέρεται και για τον τουρισμό πολυτελείας και έχει κάνει κάποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσοντας στο δυναμικό της και ξενοδοχεία πολυτελείας, με τη μορφή συνεργασιών με Έλληνες ξενοδόχους. Εστιάζει, δε, σε πρώτο πλάνο στις παραδοσιακές αγορές -Αθήνα, Κρήτη, Ρόδος, Κως- ενώ ζητεί να υπάρξει μέριμνα και βελτίωση για τα αεροδρόμια που είναι σε τουριστικές περιοχές: Ηράκλειο, Κέρκυρα, Κω και σε δεύτερο χρόνο ενδιαφέρεται και για τα μέρη περιμετρικά της Αμφίπολης.
Ο τουρισμός πολυτελείας ανοίγει μια σειρά από ζητήματα ανάλογα με τις ηλικίες:
1. Αεροπορική σύνδεση: Σύγχρονα αεροδρόμια, ελικοδρόμια, πίστες, θέσεις VIP, ιδιωτικά ελικόπτερα, ιδιωτικοί πιλότοι, βελτίωση περιφερειακών αεροδρομίων, ωραίες αίθουσες υποδοχής στην Business Class, διεύρυνση προορισμών, κ.ά.
2. Ακτοπλοϊκή σύνδεση: Μαρίνες για κρουαζιέρες, γιότιγκ, προβλέψεις για συνδέσεις με τα κεντρικά δίκτυα, κ.ά.
3. Οδική σύνδεση: Μεταφορές με λιμουζίνες ή άλλα πολυτελή αυτοκίνητα, κ.ά., δυνατότητες για οδηγούς.
4. Επικοινωνιακή σύνδεση: Υποδομές και μηχανική υποστήριξη για υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, wi fi, εφαρμογές για κινητά, οικονομικές εφημερίδες, ξένα περιοδικά, κ.ά.
5. Γαστρονομία/Ζαχαροπλαστική: Φαγητά που αναφέρονται στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη ανάλογα με την προέλευση, από σούσι και γαλλική κουζίνα μέχρι μεξικάνικο, κ.ά. Υπάρχει ακόμη και ζήτηση για συγκεκριμένους σεφ με όνομα στην αγορά. Η ζαχαροπλαστική αφορά και τις περιπτώσεις επώνυμων γάμων ή άλλων οικογενειακών ή κοινωνικών γεγονότων.
6. Οινοποσία/Οινοτουρισμός: Κρασιά ονομαστά και σαμπάνιες από ξεχωριστές χρονιές ή κτήματα που έχουν ταυτότητα, με το κατάλληλο αμπαλάζ.
7. Περιποίηση: Μασάζ, υδρομασάζ, κομμωτήριο, βαφή νυχιών, απολέπιση, χαλάουα κ.ά.
8. Αθλητικές εγκαταστάσεις: Γυμναστήριο, γήπεδα τένις, γήπεδα γκολφ, θαλάσσιο σκι κ.ά.
9. Κάπνισμα: Πούρο, ιδιαίτερα καπνικά προϊόντα, ξεχωριστούς χώρους για το κάπνισμα, αφού πια απαγορεύεται και στη χώρα μας σε δημόσιους.
10. Οικογένεια: Πρόβλεψη για νταντάδες που θα κρατήσουν τα παιδιά ή θα φροντίσουν για δημιουργική απασχόληση και τις δραστηριότητές τους.
11. Ξενοδοχειακή υποδομή: Τα τετράστερα και τα πεντάστερα ξενοδοχεία έχουν αυξηθεί σε σχέση με το παρελθόν, αλλά η Ελλάδα χρειάζεται επιπλέον κλίνες, αφού υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με γειτονικές χώρες: Ιταλία, Τουρκία, κ.ά.
12. Συνεδριακή υποδομή: Δυνατότητες για μεταφραστές, ακουστικά, φιλοξενίας κοινού υπό τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις, κ.ά.
13. Έκθεση – πωλητήριο για δώρα, χρυσαφικά, ρούχα, κ.ά.
14. Προσωπικό/Σέρβις: Χρειάζεται εκπαιδευμένο προσωπικό, είτε αφορά ξενοδοχειακό χώρο είτε τουριστική βίλα, όπου το σέρβις χτίζεται από την αρχή.
15. Καταστήματα/Καφέ: Ανοιχτά καταστήματα στις τουριστικές περιοχές, ώστε να μπορούν να ψωνίσουν είτε κάνουν κρουαζιέρα με μεγάλο καράβι ή γιοτ είτε βρίσκονται σε ξενοδοχείο της περιοχής.
16. Περιβάλλον: Τουρίστες που προέρχονται κυρίως από τις Σκανδιναβικές Χώρες και τη Γερμανία δίνουν μεγάλη σημασία και στις περιβαλλοντικές δράσεις εντός του ξενοδοχείου, της ανακύκλωσης, κ.ά.
17. Χιονοδρομικά κέντρα: Παρ΄ ότι χρειάζονται βελτιώσεις υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα με καλές υποδομές και θέα μαγευτική και ανεπανάληπτη, όπως π.χ. αυτή από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού Δράμας.
18. Εναλλακτικός τουρισμός: Ράφτιγκ, αλεξίπτωτο πλαγιάς, καταδύσεις, ψάρεμα, κ.ά.
Πηγή: www.enet.gr
Φωτογραφία: www.lagonissiresort.gr
Ολόκληρο το άρθρο της Άννας Στεργίου:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=452887