Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

Παρουσίαση μελέτης: «Ανάπτυξη ποδηλατικού τουρισμού στην Κω»

 

Την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου έγινε η παρουσίαση της μελέτης «Ανάπτυξη ποδηλατικού τουρισμού στην Κω».

«Οικοδεσπότες» της εκδήλωσης ήταν ο δήμαρχος Κω Θεοδόσης Νικηταράς και η αντιδήμαρχος Τουρισμού Σέβη Βλάχου.

Ο Δήμος της Κω είχε αναθέσει στην εταιρεία CITIES FOR CYCLING τη σύνταξη της μελέτης για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στην Κω με το σχεδιασμό να στηρίζεται στους πυλώνες:

 

• Ανάδειξη της Κω σε κέντρο ποδηλατικού τουρισμού,

• Ποδήλατο ως αστική μετακίνηση,

• Δημιουργία bike park,

• Ανάπτυξη ορεινών και χωμάτινων διαδρομών,

• Δημιουργία εθνικής διαδρομής ποδηλάτου, με στόχο να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό δίκτυο Eurovelo,

• Πιστοποίηση του Δήμου Κω ως Cycle Friendly Employer.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία της εισήγησης του δημάρχου της Κω:

 

Σε ένα τόπο, που το ποδήλατο, έχει τη δική του, ξεχωριστή ιστορία. Καθόλου τυχαία, η Κως, πρώτη από όλους τους ελληνικούς προορισμούς, καταξιώθηκε στη συνείδηση των επισκεπτών της, ως «το νησί του ποδηλάτου». Τότε, που ο τουρισμός ήταν ακόμα στα σπάργανα, στα μέσα της δεκαετίας του ΄50 και του ΄60.

Τότε, το μακρινό 1961, που στον ελληνικό κινηματογράφο η Κως άφηνε το δικό της αποτύπωμα. Με τη Τζένη Καρέζη στην ταινία «Ποια είναι η Μαργαρίτα», με τους δεκάδες ποδηλατιστές να τη συνοδεύουν στις βόλτες της με το ποδήλατο στους δρόμους της πόλης.

Με το Θανάση Βέγγο, το 1962, στην ταινία «Ζήτω η τρέλα», να περιηγείται με το ποδήλατο, και εκείνος, την πόλη και τις παραλίες της.

Και βέβαια, στο πέρασμα των χρόνων, η Κως υπερασπίστηκε αυτό τον τίτλο.

Ανέπτυξε δίκτυο ποδηλατοδρόμων, διαθέτει χιλιάδες ποδήλατα και καλείται τώρα οργανωμένα, να κάνει το επόμενο και πιο αποφασιστικό ίσως βήμα.

Αυτό που διερευνούμε πλέον είναι το πώς από απλό μέσο μετακίνησης κατοίκων και επισκεπτών το ποδήλατο μπορεί να εξελιχθεί, οργανωμένα και μεθοδικά, σε εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης.

Δεν είναι τυχαίο που πολλές χώρες επενδύουν στον ποδηλατικό τουρισμό.

Δημιουργούν υποδομές και φιλικό περιβάλλον, προβάλλουν τα πλεονεκτήματα τους και εντάσσονται σε μια τεράστια παγκόσμια αγορά πολλών δισεκατομμυρίων.

Ακόμη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ασχολήθηκε, πραγματοποιώντας έρευνα το 2012, που κατέδειξε ότι πραγματοποιούνται εκατομμύρια ταξίδια ποδηλατικού τουρισμού στην Ευρώπη, τα οποία συνεισφέρουν τεράστια ποσά στην οικονομία.

Αν σκεφτούμε ότι μόνο στη Γερμανία υπάρχουν σχεδόν 10 εκατομμύρια ποδηλάτες, εκ των οποίων 5,3 εκατομμύρια είναι ορεινοί ποδηλάτες, κατανοούμε τη σημασία του για την τοπική οικονομία κάθε περιοχής.

Στην Ολλανδία πάνω από το 70% των κατοίκων πραγματοποιεί διακοπές, με κριτήριο τη δυνατότητα χρήσης ποδηλάτου.

Το νησί μας, σε όλη την έκταση του, στις παραλίες, στα υψίπεδα και στον ορεινό όγκο, παρουσιάζει μοναδικά πλεονεκτήματα και προσφέρεται για την ανάπτυξη ποδηλατικού τουρισμού.

Το επίπεδο έδαφος στο μεγαλύτερο μέρος του, η φυσική ομορφιά, το επιμήκες παράλιο μέτωπο, είναι στοιχεία που το καθιστούν φιλόξενο τόπο στο χρήστη ποδηλάτου, σε όλες τις ηλικίες. Στις ορεινές διαδρομές, επίσης διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα.

Προσβάσιμο ορεινό όγκο, πηγές, ξωκλήσια, κάστρα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις, λιοτρίβια, μελισσοκομία, οινοποιεία, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, παραδοσιακές μάντρες και τυροκομεία, τοπική γαστρονομία, παραδοσιακά χωριά και σύγχρονους οικισμούς. Όμορφες εικόνες που δεν αφήνουν αδιάφορο κανέναν επισκέπτη.

Η ανάπτυξη ποδηλατικού τουρισμού έχει πολλές όψεις. Σημαντικότερη όλων θεωρώ πως είναι η αποδοχή του από την τοπική κοινωνία.

Ευτυχώς στην Κω, όπως το περιέγραψα πριν, αυτό το έχουμε κατακτήσει. Η κοινωνία μας έχει φιλική συμπεριφορά στους χρήστες ποδηλάτου, έχοντας αποκτήσει κουλτούρα ποδηλατοκίνησης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το νησί μας διαθέτει στόλο περίπου 6μιση χιλιάδων ποδηλάτων.

Επιπλέον, η ταυτότητα της Κω και οι υψηλού επιπέδου τουριστικές υποδομές του νησιού στηρίζουν και αυτό το εγχείρημα.

Για να αποδώσει όμως τα προσδοκώμενα οφέλη απαιτείται συνδυασμός δράσεων αλλά και χρηματοδότηση αναγκαίων έργων.

Δηλαδή, δεν αρκεί η δική μας βούληση σε τοπικό επίπεδο, χρειάζεται και η στήριξη των δράσεων του Δήμου από την κυβέρνηση και φορείς που ελέγχουν τη ροή χρηματοδοτήσεων, όπως η Περιφέρεια.

Πρέπει να καλυφθεί κυρίως το κόστος κατασκευής υποδομών και αστικού εξοπλισμού. Το όφελος είναι σημαντικό μιας και ο ποδηλατικός τουρισμός αποτελεί τον πιο αποδοτικό τομέα θεματικού τουρισμού, όσον αφορά στη σχέση κόστους της επένδυσης και οφέλους στην οικονομία.

Με λίγα λόγια, οι υποδομές που έχει δημιουργήσει ο Δήμος τα προηγούμενα χρόνια πρέπει να ολοκληρωθούν.

Να καλύψουν όλο το νησί. Με κύρια κριτήρια, την ασφάλεια στην κίνηση, τη διασύνδεσή τους. Να γίνουν μέρος της δικής μας συμβολής στην προσπάθεια διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής.

Να αναδείξουμε το ποδήλατο ως υγιεινό τρόπο ζωής που συνδυάζει την καθημερινότητα με την άσκηση και τη διατροφή. Που συνδυάζει διασκέδαση και εκγύμναση. Σωματική και πνευματική ευεξία, τις βασικές αρχές δηλαδή της Ιπποκρατικής φιλοσοφίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να επεκταθεί και στις δύο κατευθύνσεις το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, που ενώνει το Ψαλίδι με τη Λάμπη και στη συνέχεια το Τιγκάκι.

Σε περιοχές που λειτουργούν σημαντικές τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες φιλοξενούν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο.

Αντίστοιχα δίκτυα πρέπει να δημιουργήσουμε και σε άλλες περιοχές του νησιού μας, με επίκεντρο οικισμούς όπως την Καρδάμαινα και το Μαστιχάρι.

Στόχος μας να φτάσουμε κάποια στιγμή σε διασυνδεδεμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και ειδικών ποδηλατικών διαδρομών που θα διατρέχει ολόκληρο το νησί.

Που θα καλύπτει τις ανάγκες του επισκέπτη με ποδήλατο. Που θα επιτρέπει σε κάθε ποδηλάτη να κινηθεί με ασφάλεια και να φτάνει από την πόλη στην Κέφαλο, έχοντας περάσει από περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αξιοθέατα ιστορίας και παράδοσης του νησιού μας.

Επέκταση όμως απαιτείται και στους αστικούς ποδηλατοδρόμους της πόλης και η διασύνδεσή τους σε ενιαίο δίκτυο, για χρήση τους από τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Με τρόπο που θα συνδέουν το λιμάνι, το ιστορικό κέντρο και τα μνημεία της πόλης μας, όλα αυτά που την καθιστούν ανοιχτό αρχαιολογικό πάρκο.

Στην πόλη της Κω, στον αστικό ιστό και στην περιαστική ζώνη, διαθέτουμε περίπου 15 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, μια καλή βάση να συνεχίσουμε. Οι δράσεις μας πρέπει να κινηθούν σε όλα τα επίπεδα.

Στη βελτίωση των αστικών υποδομών, με σύγχρονη σήμανση για ασφαλείς διαδρομές. Στη δημιουργία Bike Park και στη χάραξη ορεινών και χωμάτινων διαδρομών.

Στην ανάδειξη δικτύου περιαστικών διαδρομών, με τη δημιουργία της πρώτης «εθνικής διαδρομής ποδηλάτου», με στόχο την ένταξη της Κω στο ευρωπαϊκό δίκτυ Eurovelo.

Στην ανάπτυξη ποδηλατικού ταξιδιωτικού τουρισμού, σε αθλητικές διοργανώσεις και στην ένταξη της Κω σε επώνυμα διευρωπαϊκά δίκτυα που διασφαλίζουν τη συνέχεια έργων και δράσεων.

Όλα αυτά σωστά σχεδιασμένα, ώστε να μας δίνουν τη δυνατότητα προώθησής τους στην τουριστική αγορά.

Ώστε η Κως να ταυτιστεί σε μεγάλο μέρος των επισκεπτών μας με την ιδέα του ποδηλάτου.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Δήμος μας κινείται στην κατεύθυνση να λάβει την πιστοποίηση CYCLE FRIENDLY EMPLOYER δηλαδή να πάρει το χαρακτηρισμό «Εργοδότης φιλικός προς το ποδήλατο», τη μοναδική ευρωπαϊκή πιστοποίηση του είδους.

Φιλοδοξούμε να έχουμε σύντομα αποτελέσματα αυτού του σχεδιασμού και η Κως να γίνει πρότυπο ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή εμπειρία και τα διεθνή πρότυπα.

 

Πηγή: www.kostv.gr

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media