Μετά την επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας του κορονοϊού (SARS – COVID-19) από το ελληνικό κράτος, η επόμενη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα, με τα κατάλληλα εργαλεία, είναι η διαχείριση των επισκεπτών, με το βλέμμα στην προστασία της υγείας των τοπικών πληθυσμών και των ίδιων των τουριστών, αλλά και με γνώμονα την αξιοποίηση του τουριστικού ρεύματος προς όφελος της οικονομίας.
Με δύο λόγια το ζητούμενο είναι η ευέλικτη και ασφαλής Διαχείριση των Προορισμών μας.
Στο βασικό επίπεδο, οι ελληνικοί προορισμοί πρέπει να προβληματιστούν για την πιθανότητα να μην διατηρήσουν την σχεδόν πλήρη απουσία κρουσμάτων, αλλά και να επιδιώξουν θέση στο τουριστικό τοπίο προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας.
Προκύπτει έτσι ένα πλέγμα παραμέτρων που επιβάλλουν ένας Προορισμός να μπορεί να διαχειρίζεται τον ίδιο τον τόπο του σε περιβάλλον COVID-19, αλλά και να αντιδρά γρήγορα και ολοκληρωμένα, αν θέλει να «επιβιώσει» τουριστικά.
Ειδικά στην Ελλάδα με το ιδιαίτερο ανάγλυφο, oι τουριστικοί προορισμοί που θέλουν να «ανοίγουν», εκτός από το εθνικό και νομικό πλαίσιο, πρέπει ΚΑΙ να μπορούν:
α) να έχουν σχέδιο διαχείρισης υποδομών, επισκεπτών ΚΑΙ τοπικής κοινότητας, ώστε να αντιμετωπίζουν με ευελιξία και ασφάλεια περιστατικά και κρίσεις
β) να επικοινωνούν τη διαχειριστική τους επάρκεια σε δυνητικούς επισκέπτες/τουρίστες και την τοπική κοινωνία.
Το Project FLATOD-19
Η μεθοδολογία FLATOD-19 καλύπτει αυτές τις προκλήσεις και στρατηγικές αναγκαιότητες, με σημαντικότερη παράμετρο ότι ένας Τουριστικός Προορισμός ορίζεται από υψηλό ποσοστό «εναλλαγής» πληθυσμού με επισκέπτες απροσδιόριστης επιδημιολογικής «καθαρότητας», δημιουργώντας ένα υψηλό κίνδυνο ανεξέλεγκτων εξάρσεων.
Σε αυτό το περιβάλλον, όπως δήλωσε και ο Έλληνας επικεφαλής κος Τσιόδρας, η ιχνηλάτηση κρουσμάτων, ειδικά μεταξύ τουριστών, είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ δύσκολη.
Έτσι, στους Τουριστικούς Προορισμούς, εξαιρετικά σημαντικός είναι ο προληπτικός έλεγχος της πιθανής διάδοσης των όποιων κρουσμάτων και, ακόμη σημαντικότερη, είναι η ταχύτατη ιχνηλάτηση κρουσμάτων τόσο σε ξενοδοχεία όσο και στον προορισμό συνολικά – καθώς εκτός του υγειονομικού μέρους, τα έμμεσα κόστη για παρατεταμένη ασάφεια αντίδρασης είναι πολύ μεγάλα (εκτροπές πτήσεων, παράταση διαμονών, καραντίνες κλπ).
Η καινοτόμα μεθοδολογία FLATOD-19 καλύπτει τόσο τον προσχεδιασμένο περιορισμό των κρουσμάτων όσο και την ΠΟΛΥ γρήγορη «τουριστική» ιχνηλασιμότητα κρουσμάτων μέσα από τρεις άξονες:
Α) Κατανομή προορισμών ανάλογα με τη δυνατότητα και την αποδοτικότητα «ανοίγματος», αλλά και τα πιθανά χαρακτηριστικά επισκεπτών (π.χ. προέλευση) και πάντα μετά από ένα σύντομο οικονομοτεχνικό «audit σκοπού» – το οποίο προηγείται.
Β) Διαμόρφωση συνεργατικού σχήματος Ηγεσίας (Destination Crisis Management Team) για την εφαρμογή του project σε όποιο τοπικό επίπεδο απαιτείται και εγκατάσταση συστήματος κρίσιμων πληροφοριών (mini MIS) και με ικανότητα χειρισμού κρίσεων
Γ) Διαχείριση επισκεπτών με ομαδοποίησή τους σε «νησίδες»/groups σε επίπεδο Προορισμού αλλά και ξενοδοχείων, με μια σειρά εργαλείων: διαχείριση ζωνών και εξειδικευμένους περιορισμούς Social Distancing ή/και νυχτερινής ζωής, timeslots για τη διαχείριση επισκεπτών στις εγκαταστάσεις τουριστικών παρόχων (από τη στιγμή της κράτησης ως την αναχώρηση), πιθανές εξειδικευμένες εφαρμογές (π.χ. Tracing Apps).
ΟΜΑΔΑ FLATOD-19
Η μεθοδολογία αναπτύχθηκε από εξειδικευμένα στελέχη και επιστήμονες – συμβούλους πολλών συμπληρωματικών κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας από τέσσερις χώρες και κατέβαλε κάθε προσπάθεια να καλύψει ένα πιθανό κενό σχεδιασμού, ώστε να βοηθήσει τους ελληνικούς προορισμούς να δώσουν πρακτικές λύσεις, σε πολυσύνθετα προβλήματα στη «Διαχείριση Προορισμών την εποχή των επιδημιών».
Το ερευνητικό αυτό project, δεν διεκδικεί δάφνες πληρότητας ή τελειότητας και γι’ αυτό η Ομάδα είναι ανοιχτή σε συνεργασίες με άτομα και Ομάδες/Φορείς με συγγενή ενδιαφέροντα.
Σε κάθε περίπτωση η Ομάδα είναι στη διάθεση της ελληνικής Πολιτείας να υποστηρίξει την προσπάθειά της στη διαχείριση και θωράκιση των ελληνικών προορισμών ενόψει της μεγάλης πρόκλησης που αποτελεί το άνοιγμα της χώρας στις διεθνείς τουριστικές αγορές.