H μεγάλη αύξηση του αριθμού των τουριστών από το εξωτερικό στη χώρα μας το διάστημα από το 2013 έως και το 2015, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του κύκλου εργασιών στις κατηγορίες 5, 4 και 3 αστέρων.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τη μελέτη «Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP, η οποία εστιάζει στις επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων.
Οι τουρίστες από το εξωτερικό αποτελούν τον κύριο πελάτη για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας μας, καθώς πάνω από το 80% του συνόλου των διανυκτερεύσεων στα καταλύματα πραγματοποιούνται από αλλοδαπούς τουρίστες.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2014 σε όλα τα καταλύματα της χώρας πραγματοποιήθηκαν περίπου 74 εκατ. διανυκτερεύσεις, ενώ η μέση ετήσια πληρότητα όλων των ξενοδοχείων ανήλθε σε 47,3% έναντι 45,2% το 2013.
Από το 2004 και μετά, η ξενοδοχειακή υποδομή της χώρας μας αναβαθμίστηκε σημαντικά, καθώς μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων ανακαινίσθηκε, ενώ νέες μονάδες υψηλού επιπέδου ξεκίνησαν τη λειτουργία τους. Αναφορικά με τον αριθμό των ξενοδοχείων που λειτουργούν στη χώρα μας, το 2015 λειτούργησαν 9.757 μονάδες με περισσότερες από 780.000 κλίνες.
Είναι αξιοσημείωτο ότι τα ξενοδοχεία των δύο αστέρων αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού (42% περίπου).
SWOT analysis ελληνικού τουριστικού προϊόντος (δυνατά σημεία, αδύνατα σημεία, ευκαιρίες και απειλές)
H υψηλή θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη των τουριστικών προορισμών και το υψηλό επίπεδο της ξενοδοχειακής υποδομής της χώρας, αποτελούν τα δυνατά σημεία του κλάδου, ενώ στα αδύνατα σημεία συγκαταλέγονται η μεγάλη «εξάρτηση» των ελληνικών ξενοδοχείων από τους μεγάλους tour operators και τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού (εποχικότητα κ.ά.).
Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η προσέλκυση τουριστών από νέες «αναδυόμενες» τουριστικές αγορές, η στοχευμένη διαφημιστική προβολή της χώρας, καθώς και η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών συνιστούν ευκαιρίες για τον κλάδο.
Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη μείωση του εσωτερικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια σε συνδυασμό με την παρατεταμένη οικονομική ύφεση που βιώνει η χώρα, ο έντονος ανταγωνισμός από γειτονικές μας χώρες και οι πτωχεύσεις tour operators του εξωτερικού, αποτελούν απειλές για τον κλάδο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.