Την τελευταία πενταετία η Ισλανδία γνωρίζει σημαντική αύξηση των τουριστών από το εξωτερικό, καθώς αυξάνονται κατά 30% κάθε χρόνο.
Οι τουρίστες το 2016 άγγιξαν σχεδόν το 1.800.000, όταν το 2012 ήταν μόλις 672.773, ενώ φέτος αναμένεται να φτάσουν τα 2.400.000, αριθμός σχεδόν εφτά φορές μεγαλύτερος από τον πληθυσμό της χώρας. Εκτιμάται, δε, ότι μέχρι το 2030 ο αριθμός των τουριστών από το εξωτερικό στην Ισλανδία θα φτάσει τα 6.000.000 ετησίως.
Πώς όμως ένα νησί με «αφιλόξενο» κλίμα και έντονη ηφαιστειακή δραστηριότητα κατάφερε να προσελκύσει τόσο πολλούς τουρίστες σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;
Το 2010 ήταν χρονιά – ορόσημο για τον ισλανδικό τουρισμό. Η έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallajökull είχε ως αποτέλεσμα την καθήλωση χιλιάδων πτήσεων λόγω της ηφαιστειακής στάχτης και την ταλαιπωρία εκατομμυρίων ταξιδιωτών. Φοβούμενοι την αρνητική δημοσιότητα και τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει η έκρηξη του ηφαιστείου στον τουρισμό, οι ισλανδικές τουριστικές αρχές ανταποκρίθηκαν με μια διεθνή διαφημιστική καμπάνια με τίτλο «Inspired by Iceland», που στόχο είχε την τόνωση της θετικής εικόνας της χώρας στο εξωτερικό μέσα από επιμέρους μικρές και μεγαλύτερες δράσεις.
«Για πρώτη φορά η κυβέρνηση, η τοπική αυτοδιοίκηση και ο ιδιωτικός τομέας ένωσαν τις δυνάμεις τους για μια ολοκληρωμένη πρωτοβουλία μάρκετινγκ», αναφέρει η Inga Hlín Pálsdóttir από τον οργανισμό Promote Iceland, ο οποίος διαχειρίζεται την καμπάνια έως σήμερα.
Η άνθηση του ισλανδικού τουρισμού δεν οφείλεται, βέβαια, μόνο στις επιτυχημένες καμπάνιες μάρκετινγκ. Άλλοι καθοριστικοί παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτήν υπήρξαν η αυξανόμενη διαθεσιμότητα πτήσεων χαμηλού κόστους από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά και το ότι η Ισλανδία απασχόλησε τη διεθνή επικαιρότητα παραπάνω από μία φορά, αρχής γενομένης το 2008 με την οικονομική κατάρρευση των τραπεζών της.
Το 2010 η έκρηξη του ηφαιστείου την έφερε και πάλι στο προσκήνιο, ενώ πέρυσι τη γνώρισαν και όσοι δεν την ήξεραν μέχρι τότε χάρη στην πρόκριση της εθνικής της ομάδας ποδοσφαίρου στα προημιτελικά του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, στο οποίο μάλιστα συμμετείχε για πρώτη φορά.
Παράλληλα, η εξαιρετικά δημοφιλής τηλεοπτική σειρά «Game of Thrones», σκηνές της οποίας γυρίστηκαν στην Ισλανδία, πιθανώς να έπαιξε και αυτή το ρόλο της, κάνοντας γνωστές τοποθεσίες όπως η λίμνη Mývatn στα βόρεια της χώρας.
Το 2015 ο τουρισμός απέφερε έσοδα ύψους 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και είναι πλέον ένας από τους πιο σημαντικούς πλουτοπαραγωγικούς κλάδους της Ισλανδίας, συνεισφέροντας κατά 5% – 6% στο ΑΕΠ της χώρας.
Παράλληλα, η συνεχής αύξηση των τουριστών έχει οδηγήσει στην κατασκευή νέων ξενοδοχείων, συμπεριλαμβανομένου του Canopy by Hilton και του 5άστερου Marriott που αναμένεται να ανοίξει το 2018, ενώ ακόμα και το αεροδρόμιο του Κέφλαβικ θα επεκταθεί κατά 7.000 τ.μ.
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρο το ρεπορτάζ του Βασίλη Παναγιωτόπουλου στο kathimerini.gr