Για κάποιον που πολύ πρόσφατα ξεκίνησε να καταθέτει τις απόψεις του δημόσια το πιο δύσκολο είναι το ότι δεν ξέρει ποιοι μπορεί να είναι αυτοί που θα τον διαβάσουν και πως θα ερμηνεύσουν τα γραφόμενά του.
Απευθύνομαι σήμερα 6 Απριλίου 2020 στους δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών μονάδων στην ελληνική επικράτεια που αγωνιούν για το μέλλον της φετινής τουριστικής περιόδου.
Για τους περισσότερους πολλά θα κριθούν από το πότε μπορεί να δοθεί το πράσινο φως για να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους.
Ενώ οι μεγαλύτερες σε μέγεθος ξενοδοχειακές μονάδες έχουν στελέχη και συχνά έμπειρες ομάδες που μπορούν να αξιολογήσουν και να κρίνουν ποιες θα είναι οι κατάλληλες αποφάσεις που πρέπει να πάρουν το προσεχές διάστημα, δεν ισχύει το ίδιο για τα μικρότερης δυναμικότητας καταλύματα που των οποίων οι ιδιοκτήτες προσπαθούν διαβάζοντας κι ακούγοντας απόψεις περισσότερο ή λιγότερο έμπειρων συνεργατών τους να συνειδητοποιήσουν τι θα συμβεί το φετινό καλοκαίρι.
Κανείς σήμερα δεν γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει η πανδημία – της οποίας την λήξη θα σημάνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.
Όταν αυτό συμβεί θα ξεκινήσουν τα κράτη ένα ένα να άρουν τα περιοριστικά μέτρα που έχουν επιβάλει στο εσωτερικό της κάθε χώρας και να ανοίγουν στη συνέχεια τα σύνορά τους.
Θα ακολουθήσουν σταδιακά – μετά το άνοιγμα των συνόρων – οι αεροπορικές εταιρείες να συνδέουν τις χώρες με ανοιχτά σύνορα.
Μόλις σε μια χώρα – το ίδιο και στην Ελλάδα – αρθούν τα περιοριστικά μέτρα θα μπορεί ο εσωτερικός πληθυσμός να ταξιδέψει, θα έχει επομένως νόημα το κράτος και οι αντίστοιχοι φορείς να επιτρέψουν το άνοιγμα και των ξενοδοχείων.
Θεωρώ ότι από τη στιγμή που θα αρθούν τα περιοριστικά μέτρα στις εσωτερικές μετακινήσεις σε σχετικά σύντομο διάστημα που μπορεί να είναι αρκετές μέρες ή ακόμη και ένας μήνας ή και περισσότερο θα δοθεί το πράσινο φως για την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων στην Ελλάδα.
Για να μπορέσουν ξένοι επισκέπτες να φτάσουν στη χώρα μας πρέπει το ίδιο να έχει συμβεί και στη χώρα τους.
Το διάστημα που θα μεσολαβήσει από τη στιγμή που θα αρθούν τα εσωτερικά μέτρα που αφορούν στις μετακινήσεις μέχρι την πρώτη ημέρα λειτουργίας των ξενοδοχείων θα εξαρτηθεί σε κάθε περίπτωση τόσο από τις συστάσεις που θα χρειαστεί να εκδώσουν παγκόσμιοι ή τοπικοί οργανισμοί, φορείς και σίγουρα από το πως μέχρι τότε θα έχει εξελιχθεί το φαινόμενο της πανδημίας στη χώρα μας σε ένταση και διάρκεια.
Η ένταση του φαινομένου – που για την ώρα είναι ανέλπιστα χαμηλή – θα επηρεάσει σημαντικά τη διάθεση των μελλοντικών ντόπιων ταξιδιωτών.
Όσο μικρότερη η ένταση τόσο λιγότερο θα μειώσει την επιθυμία για μελλοντικά ταξίδια στο εσωτερικό. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και στις χώρες που τροφοδοτούν τους ελληνικούς προορισμούς με τουρισμό.
Η διάρκεια δεν ξέρουμε ποια επιρροή μπορεί να έχει στη συμπεριφορά: Μεγάλη διάρκεια στα περιοριστικά μέτρα μάλλον θα ωθήσει πολλούς να ταξιδέψουν σε προορισμούς του εσωτερικού ή σε ασφαλή καταφύγια όπως το χωριό τους (με την ευρεία έννοια), το εξοχικό τους ή τον προορισμό που έχουν επισκεφθεί ξανά στο παρελθόν και που μπορούν να φτάσουν με μικρό ρίσκο (ιδιωτικό μέσο μεταφοράς).
Η μεγάλη διάρκεια στα περιοριστικά μέτρα πιθανόν πολλούς να τους αποθαρρύνει από το να μπουν σε αεροπλάνο, πλοίο ή λεωφορείο ακόμα κι αν τα μέτρα που θα έχουν ληφθεί για την προστασία τους είναι τα καλύτερα δυνατά.
Η μεγάλη διάρκεια θα επηρεάσει όμως σοβαρά και την κατάσταση της οικονομίας, την ανεργία και μάλλον θα έχει αντίθετη επιρροή στη συμπεριφορά.
Ενώ θα έχει ανάγκη ο κόσμος να ταξιδέψει είναι πιθανό να αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες.
Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι θα έχετε χρόνο από τη στιγμή που θα δοθεί το πράσινο φως για την επανεκκίνηση της λειτουργίας των εποχιακών ξενοδοχείων μέχρι την πρώτη μέρα λειτουργίας να σκεφτείτε και να αποφασίσετε τι είναι καλύτερο να κάνετε για τη μονάδα σας.
Σε κάθε περίπτωση οι πρώτοι πελάτες θα είναι όσοι μπορούν να φτάσουν με αυτοκίνητο και όσοι αισθάνονται ασφάλεια στον προορισμό και στο κατάλυμά σας.
Αν κάτι μπορεί να έχει νόημα να κάνετε μέχρι τότε είναι να μιλάτε όσο γίνεται πιο ειλικρινά και πιο συχνά με όσους ήθελαν να έρθουν στο ξενοδοχείο σας φέτος για να μαθαίνετε τι συμβαίνει στη χώρα τους, στην πόλη τους, στο σπίτι τους… αλλά και με πελάτες που σας είχαν επισκεφθεί στο παρελθόν.
Το πελατολόγιό σας – συμπεριλαμβανομένων κι όσων είχαν κάνει κρατήσεις για φέτος – είναι ότι πιο πολύτιμό έχετε!
Ο Νίκος Γκιόκας είναι Business Development Manager της www.revitup.direct