Η Διαχείριση Εσόδων στα ξενοδοχεία εφαρμόζεται εδώ και πολλές δεκαετίες. Ξεκίνησε στις μεγάλες αλυσίδες που είχαν έδρα στις ΗΠΑ κι εξαπλώθηκε μαζί με την άνθηση του κλάδου σε κάθε γωνιά της γης.
Oι πρώτοι Revenue Managers στην Ελλάδα είτε ήρθαν από το εξωτερικό σε μεγάλα ξενοδοχεία της Αθήνας ή εκπαιδεύτηκαν σε αυτά διεθνών αλυσίδων, όπου η ανάγκη για τη βελτιστοποίηση των εσόδων ήταν προτεραιότητα και η κουλτούρα οικονομικής επιβράβευσης των συγκεκριμένων στελεχών υπαρκτή.
Σήμερα με τις συνθήκες που έφερε η Πανδημία όλο και περισσότεροι ξενοδόχοι και στελέχη κάθε τύπου και κάθε μεγέθους προσπαθούν σε καθημερινή βάση να καθορίσουν τη βέλτιστη τιμή πώλησης των υπηρεσιών τους, να ασκήσουν δηλ. ένα από τα σημαντικά καθήκοντα ενός Revenue Manager.
Οι γνώστες του αντικειμένου στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούν διάφορα τεχνολογικά μέσα για να μπορέσουν να αναλύσουν μεγάλο όγκο δεδομένων που αφορούν στις κρατήσεις του παρελθόντος, στις συνθήκες της αγοράς (ανταγωνισμός, προσφορά & ζήτηση), αλλά και στην ανταπόκριση των ενεργειών marketing που είναι απαραίτητες για να επικοινωνήσουν την κατάλληλη τιμή, στους κατάλληλους πελάτες στην κατάλληλη στιγμή και στο κατάλληλο κανάλι.
Ο καθορισμός της κατάλληλης τιμής είναι ένα μέρος της δουλειάς του Revenue Manager. Είναι η απόφαση που θα πάρει αφού έχει σταθμίσει τα δεδομένα και φυσικά έχοντας καθορίσει πρωτύτερα μια συγκεκριμένη στρατηγική.
Είναι αυτονόητο το ότι γνωρίζει ακριβώς τι προϊόν πουλάει, που και πόσο ακριβώς διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό ώστε να μπορεί να το τοποθετήσει στη σωστή θέση τόσο από πλευράς τιμής όσο και από πλευράς διανομής.
Οι βασικές αρχές που διέπουν την τέχνη του Revenue Management προφανώς και δεν άλλαξαν λόγω της Πανδημίας.
Αυτό που άλλαξε σε σχέση με το παρελθόν είναι η μεγάλη μείωση της ζήτησης (demand), οι παράγοντες που την επηρεάζουν και συνεπακόλουθα οι μεταβλητές που την προβλέπουν. Οι νέες συνθήκες αντικειμενικά δυσκολεύουν το έργο της εξεύρεσης της «κατάλληλης τιμής». Αυτό είναι σήμερα το μεγάλο ζητούμενο.
Η απόκτηση του μεριδίου που αναλογεί στην ομολογουμένως μικρότερη πίτα για το 2020 θέλει πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια από ότι στο παρελθόν, περισσότερη εμπειρία, ακόμα καλύτερα ή πιο σύγχρονα τεχνολογικά μέσα & εφαρμογές, διαρκή αναζήτηση και εκπαίδευση.
Αυτό επαναλαμβάνουν διαρκώς οι πρωτοπόροι και καταξιωμένοι επιστήμονες κι επαγγελματίες της φιλοξενίας διεθνώς μέσα από άρθρα και ομιλίες τους που είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους του ενδιαφερόμενους.
Συμφωνούν δε καθολικά στο ότι η προσαρμοστικότητα του ανθρώπινου δυναμικού και η υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων θα δώσει σαφές προβάδισμα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της νέας εποχής και θα τις βοηθήσει γρηγορότερα να ανακάμψουν και να επιβιώσουν.
Πληροφορίες: HSMAI South Florida – Digital Transformation and Adaptation, Hospitality Net TV, 28 July 2020
Ο Νίκος Γκιόκας είναι Business Development Manager της www.revitup.direct