Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024

Hotel & Food trends: Η τουριστική βιομηχανία στο επίκεντρο αλλαγών

Νέος χρόνος, νέα σελίδα στο πιο «δυνατό χαρτί» της χώρας μας, τον τουρισμό.

Οι κυριότερες τάσεις που επικράτησαν το 2022 και που φαίνεται ότι θα μας απασχολήσουν έως και τα επόμενα 5 έτη, επικεντρώνονται στην αλλαγή νοοτροπίας στα στάδια ενός ταξιδιού.

Ο ανθρώπινος παράγοντας επανέρχεται στο προσκήνιο και μάλιστα οδηγεί τα γεγονότα σπάζοντας στερεότυπα ενός παρωχημένου status quo.

Σκιαγραφώντας λοιπόν τις νέες hotel & food trends, ζητήσαμε από τον Executive Chef Κωνσταντίνο Κωβαίο και τη Group Coordinator Δήμητρα Δολιανίτη να αναφερθούν σε όσες αξίζει να επενδύσουμε.

 

RevitUp – Digital & Revenue Management

 

Κωνσταντίνε, είσαι Executive Chef σε ξενοδοχεία της Γλυφάδας, με σημαντική εξωεπαγγελματική δράση στην προώθηση της Ελληνικής γαστρονομίας στο εξωτερικό και συγγραφική πορεία. Ποιες είναι οι food trends που θα κυριαρχήσουν;

Για να ερμηνεύσουμε τις τάσεις, οφείλουμε πρώτα να αντιληφθούμε ότι τα πάντα γύρω μας αλλάζουν. Το σύνθημα της νέας περιόδου είναι στροφή στη βιωσιμότητα.

Το προφίλ του επιχειρηματία που αποφασίζει να επενδύσει στον τουριστικό κλάδο θα διέπεται από αυτή τη φιλοσοφία.

Αφήνουμε πίσω μας την κατασπατάληση πόρων, πρώτων υλών και ξεκινάμε την εφαρμογή ενός πιο φιλικού στο περιβάλλον πλαισίου δράσης.

 

Συμπεραίνω ότι αναφέρεσαι και στην υποδομή πολλών επιχειρήσεων που έχει εγκλωβιστεί στις δεκαετίες του 1970 και 1980.

Πολύ σωστά. Με την έλευση διεθνών αλυσίδων σε μία μικρής έκτασης χώρα όπως η Ελλάδα, αναρωτιέμαι ποια θα είναι η απάντηση Ελληνικών επιχειρήσεων σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας.

Δυστυχώς ακόμη και σήμερα παρατηρούμε αρκετές επιχειρήσεις να αρνούνται σθεναρά να προχωρήσουν σε ανακαινίσεις λόγω κόστους, να εμπλουτίσουν τις υπηρεσίες τους και να φροντίσουν για την εύρεση, εκπαίδευση, στήριξη και εξέλιξη του προσωπικού τους.

 

Παρατηρείται τα τελευταία 5 χρόνια αρκετή κινητικότητα στην αγορά εργασίας. Θα μπορούσαν να καλυφθούν οι ζητήσεις για κάλυψη κενών θέσεων εργασίας;

Κατηγορηματικά όχι, αν και είμαι από τη φύση μου αρκετά αισιόδοξος.

Το κενό των θέσεων εργασίας δεν μπορεί να καλυφθεί εύκολα από άτομα που δεν διαθέτουν τουριστική εκπαίδευση. Είναι τελείως διαφορετικό να αγαπάς τη χώρα σου ή τη χώρα που σε φιλοξενεί και τελείως διαφορετικό να εργάζεσαι σε επιχείρηση με τυπικά προσόντα (hard & soft skills) που δεν διαθέτεις και κυρίως δεν μπορείς να μάθεις (όσο και αν το επιθυμείς) στη high season.

Θα ήμουν ευτυχής παρόλα αυτά, στο πλαίσιο αλληλεγγύης και επαγγελματισμού, να δω εκπροσώπους επιχειρήσεων (διευθυντές) να αναπτύσσουν οι ίδιοι πρωτοβουλίες εκμάθησης ανεκπαίδευτου προσωπικού τους αντί να το απαιτούν από υφισταμένους τους.

 

Farm to table, slow food, olive oil bar, local cuisine. Είναι όροι που έχουν κατά κόρον προβληθεί σε streaming πλατφόρμες (Netflix, Amazon Prime) και έχουμε συναντήσει σε λίγες σχετικά Ελληνικές επιχειρήσεις. Έχουν θέση στα hot food trends που θα μας απασχολήσουν;

Διαφορετικές έννοιες που μπορούν να ταιριάξουν καθώς διαθέτουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: έμφαση στην ποιότητα και στήριξη της τοπικής κοινωνίας.

Αδιαμφισβήτητα λοιπόν κατέχουν σημαντική θέση στα hot food trends που θα μας απασχολήσουν.

Streaming πλατφόρμες όπως η Netflix και η Amazon Prime, αυξάνουν σταδιακά το εύρος των δημοφιλών εκπομπών τους αφού το διεθνές κοινό τους «διψά» να γνωρίσει, να γευτεί, να βιώσει από κοντά κάθε τι νέο και ανεξερεύνητο.

 

Ποιο είναι το διατροφικό προφίλ που θα κυριαρχήσει;

Όλο και περισσότεροι θα υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και ευεξίας με έμφαση στη χορτοφαγική και vegan διατροφή. Τα βιολογικά λαχανικά, το φρέσκο ψάρι, οι ποιοτικές κοπές κρέατος και γενικότερα τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες και χαμηλά λιπαρά θα αποτελούν τα βασικά είδη των αγορών των καταναλωτών.

 

Δήμητρα, είσαι Group Coordinator σε κεντρικό Αθηναϊκό ξενοδοχείο ενώ η πρώην απασχόλησή σου σε τμήματα Υποδοχής, Guest Relations και Πωλήσεων προσφέρει insight στα hotel trends του 2023. Τι αναμένουμε τη νέα χρονιά;

Αλλαγές σε πολλά επίπεδα. Σε κάθε σχεδόν κριτική των ταξιδιωτών, υπάρχει αναφορά στο επίπεδο χαλάρωσης, ηρεμίας, ησυχίας, καλού ύπνου που τους προσέφερε η διαμονή σε καταλύματα.

Ας σκεφτούμε τη διαφορά ανάμεσα σε ένα ξενοδοχείο που δεν έχει οριοθετήσει σωστά τον όγκο της εργασίας του και οι πελάτες διαμαρτύρονται έντονα στο προσωπικό καθώς δεν μπορούν να απολαύσουν τη διαμονή τους και σε ένα ξενοδοχείο που σέβεται την πελατεία του εξυπηρετώντας μεταξύ άλλων και αυτή τους την επιθυμία.

Επιπλέον, παρατηρείται έντονα μία στροφή των προτιμήσεων των ταξιδιωτών να συνδυάσουν ποιοτικά την εργασία τους με leisure ταξίδια (bleisure).

Τα ταξίδια για εκπαιδευτικούς, ιατρικούς λόγους και για σκοπούς αισθητικών επεμβάσεων, αναμένεται να παρουσιάσουν μεγάλη άνοδο.

Οι βιωματικές εμπειρίες ειδικά αυτές που δίνουν διέξοδο στη δημιουργικότητα (διαμονή σε art deco καταλύματα), μας συνδέουν με τη φύση και είναι intellectual challenging θα είναι σήμα κατατεθέν και το 2023.

Καλά νέα για τους luxury ταξιδιώτες φέρνει η δημιουργία μίας νέας γενιάς luxury yachts από παγκόσμια hotel brands με το Ritz Carlton να πρωτοστατεί έχοντας ως σύνθημα την εξερεύνηση νέων τόπων.

Κάθε επιχείρηση μπορεί αναλύοντας τα δεδομένα των πωλήσεων και με βάση τις αγορές-στόχους της, να εξάγει πολύτιμα συμπεράσματα για την πορεία, την κερδοφορία και τον εμπλουτισμό των προϊόντων της.

Πάνω από όλα, όπως πολύ σωστά αναφέρει και ο Κωνσταντίνος, να βελτιώσει τα «κακώς κείμενα» όχι μόνο για τους πελάτες της αλλά και για τους ίδιους τους εργαζόμενούς της.

 

Αναφέρθηκες στη χαλάρωση. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί και με τις υπηρεσίες Wellness σωστά;

Ακριβώς. Σε συνδυασμό με έναν υγιεινό τρόπο ζωής και άσκησης, θεωρώ ότι οι υπηρεσίες Wellness μπορούν να παίξουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην αποφόρτιση κάθε ταξιδιώτη και γιατί όχι μέσω ειδικών προγραμμάτων & tips να μείνει fit και κατά την επιστροφή του στο σπίτι.

 

Ποιος θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στον τουριστικό κλάδο;

Καταλυτικός για μία ακόμη φορά. Με λύσεις που επιτρέπουν στους πελάτες να ξεκλειδώσουν τα δωμάτιά τους με τις κινητές τους συσκευές εξοικονομώντας χρόνο και φυσικά χρήματα για κάθε επιχείρηση, θεωρώ ότι τέτοιου είδους digital key λύσεις είναι πλέον μονόδρομος.

Επιπλέον, νέοι τρόποι πληρωμής όπως το Apple Pay, το Revolut, το Payzy στηρίζουν τις mobile συναλλαγές κάθε ταξιδιώτη, εύκολα, γρήγορα και κυρίως ανέπαφα. Θεωρώ λοιπόν ότι αυτό αποτελεί ένα πεδίο που οι επιχειρήσεις του τουρισμού μπορούν να αναπτύξουν.

 

Ποια είναι η θέση του μοντέλου all inclusive στις hotel trends της νέας χρονιάς;

Το μοντέλο all inclusive θα συνεχίζει να βρίσκεται ανάμεσα στις σημαντικές hotel trends της νέας χρονιάς, αλλά ο ρόλος του θα είναι διαφορετικός.

Πιο αναβαθμισμένος και σε σύμπλευση με την τοπική κοινωνία (σύναψη συμφωνιών με τοπικούς παράγοντες) ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να έχουν μία διευρυμένη (και όχι απλά γενικευμένη) εικόνα του κάθε τόπου υποδοχής καθώς και τη συμμετοχή τους σε activities εκτός των ξενοδοχείων παραμονής τους.

 

Σχετικά με τους συντάκτες

Ο Κωνσταντίνος Κωβαίος είναι Executive Chef στα ξενοδοχεία London & Athens Coast στη Γλυφάδα Αττικής και Αντιπρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Αττικής «Acropolis», καθώς και συγγραφέας του Cooking@Home.

Είναι απόφοιτος της ΣΤΕ Αναβύσσου και Consultant Chef στο πανελλαδικό περιοδικό γαστρονομίας ΕΥΖΗΝ που εκδίδεται από το Πατρινόραμα.

Η Δολιανίτη Δήμητρα είναι Group Coordinator στο Novus City Hotel στην Αθήνα.

Έχει απασχοληθεί σε τμήματα Guest Relations, Front Office και Κρατήσεων σε boutique και city hotels.

Έχει εργαστεί σε ιδιωτικές σχολές τουριστικής εκπαίδευσης και είναι μέλος της αρχισυντακτικής ομάδας του πανελλαδικού περιοδικού γαστρονομίας ΕΥΖΗΝ.