Του χρόνου φαίνεται ότι τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα και ίσως φτάσουμε και τα νούμερα του 2019, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, μιλώντας στο πάνελ της συζήτησης «Τουρισμός και Μεταποίηση. Ανταγωνιστικοί ή συμπληρωματικοί τομείς της ελληνικής οικονομίας;» του συνεδρίου «Η Ελλάδα Μετά V» με κεντρικό θέμα το ερώτημα «Aπό την κρίση στην κανονικότητα ή η κρίση ως κανονικότητα;».
Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία των τοποθετήσεων του κ. Ρέτσου
– Η φετινή χρονιά ήταν απρόβλεπτη. Δεν περιμέναμε αυτό που προέκυψε. Οι δικές μας οι προβλέψεις ήταν πολύ χαμηλότερες από το διαφαινόμενο αποτέλεσμα φέτος. Του χρόνου λοιπόν φαίνεται ότι τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα και ίσως φτάσουμε και τα νούμερα του 2019. Εδώ λοιπόν είναι η μεγάλη πρόκληση. Διότι για να μπορέσουμε να αντέξουμε σαν τουριστικός προορισμός, δεχόμενοι τόσο πολύ κόσμο για μεγάλη περίοδο πλέον της χρονιάς, πρέπει να αυξήσουμε την ποιότητα του προϊόντος μας. Και για να αυξήσουμε την ποιότητα του προϊόντος μας, πρέπει να διασυνδέσουμε τη δραστηριότητα με άλλους τομείς. Αν δεν βελτιώσουμε για παράδειγμα τα υλικά που προσφέρουμε στους τουρίστες μας, δεν μπορούμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Και για να το κάνουμε αυτό πρέπει οπωσδήποτε να διασυνδεθούμε με τον ελληνικό πρωτογενή τομέα και την παραγωγή.
– Είναι πολύ σημαντικό να βλέπεις μπροστά και να προσαρμόζεις αναλόγως τις στρατηγικές σου. Δεν το λέω αυτό γιατί θέλω να ευλογήσω τα γένια μας, αλλά νομίζω, ως ιδιωτικός τομέας, όλη την προηγούμενη δεκαετία έχουμε σταθεί πολύ στο ύψος των περιστάσεων. Δηλαδή για τη βελτίωση των προορισμών και τη βελτίωση των υποδομών, μιλάμε πολλά χρόνια τώρα. Δεν μιλήσαμε για πρώτη φορά τώρα ή φέτος το καλοκαίρι που είδαμε προορισμούς οι οποίοι δέχθηκαν μέσα σε ένα δίμηνο όγκο κόσμου που υπό φυσιολογικές συνθήκες θα τον δέχονταν σε 4, σε 5 μήνες και είδαμε να εξαντλούνται τα όριά τους και να σκάνε με τα παραδείγματα που είπατε και υπάρχουν και πολύ περισσότερα και σε λιγότερο αναγνωρίσιμους προορισμούς. Και δεν είναι μόνο το νερό που είπατε, είναι τα λιμάνια και ο τρόπος λειτουργίας τους, είναι η κίνηση στους δρόμους, είναι το νερό που δεν υπήρχε, οι βιολογικοί καθαρισμοί οι οποίοι δεν υπάρχουν, είναι παλαιωμένοι και με ότι αυτό συνεπάγεται, η ηλεκτροδότηση. Ξέρετε ότι έχει πάει για παράδειγμα -και είναι πάρα πολύ μεγάλη αν θέλετε εξέλιξη και τομή αυτή- ηλεκτρικό ρεύμα από το Λαύριο σε πολλά από τα νησιά μας, τα οποία όμως δεν μπορούν να διαχειριστούν το παραπάνω ρεύμα, γιατί είναι παλαιωμένο το δικό τους δίκτυο, το οποίο πρέπει πρώτα να αλλάξει για να μπορέσουν να πάρουν περισσότερο ρεύμα; Αυτό λοιπόν το έχουμε πει εδώ και πάρα πολύ καιρό, ότι δηλαδή, επειδή ακριβώς με τα 33 εκατ. των αφίξεων του 2019 από τους μήνες Μάιο ουσιαστικά μέχρι Οκτώβριο, πολλοί προορισμοί φτάσουν στα όριά τους, εάν θέλουμε να συνεχίσουμε να βλέπουμε ανάπτυξη πρέπει πρώτα από όλα να διαχειριστούμε τους προορισμούς αυτούς βελτιώνοντας προφανώς τις υποδομές.
– H θεματική κατάτμηση του τουρισμού εμάς πάντα μας έβρισκε αντίθετους. Ο τουρισμός πλέον, έχει γίνει μια μεγάλη εμπειρία. Δεν υπάρχει αυτό που λέμε θεματικός τουρισμός. Κανείς δεν ταξιδεύει μόνο για να περπατήσει, μόνο για να δει αρχαία ή μόνο για να φάει. Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων. Ταξιδεύεις για την εμπειρία. Ταξιδεύεις για να χαρείς τον ήλιο και τη θάλασσα και παράλληλα να απολαύσεις και το πολιτιστικό απόθεμα, να κάνεις και την περιήγησή σου, να κάνεις και τη δραστηριότητά σου, τα extreme sports που μπορεί να σου αρέσουν. Άρα λοιπόν το μεγάλο μυστικό είναι πώς συνθέτεις όλο αυτό, πώς φτιάχνεις ένα σύνθετο προϊόν και πώς το προωθείς σωστά, για να μπορέσεις έτσι να αντλήσεις υψηλότερης αν θέλετε οικονομικής δυνατότητας πελάτες.