Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Έτοιμο σε πέντε χρόνια το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου

 

Κατατέθηκε προς κύρωση στη Βουλή η σύμβαση για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου της Κρήτης.

Η σύμβαση προβλέπει πως η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης», στην οποία συμμετέχουν η κοινοπραξία των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η GMR από την Ινδία, αλλά και το ελληνικό Δημόσιο με 46%, θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο για 35 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης μέχρι δέκα χρόνια.

Η σύμβαση προβλέπει πως σε 4,5 χρόνια  (54 μήνες), από την κύρωση της σύμβασης στη Βουλή, θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αεροδρομίου και σε πέντε χρόνια (60 μήνες) θα ολοκληρωθούν τα έργα και οι δοκιμές, ώστε να είναι έτοιμο να λειτουργήσει.

Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000 – 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.ά.).

Παράλληλα «η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG, υπολογίζεται ότι το αεροδρόμιο Καστελίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 – 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης».

Το αεροδρόμιο μεταξύ άλλων θα διαθέτει: διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων, 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, terminal building πέντε επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 13.000 τ.μ. θα είναι χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι κ.ά.

 

Η ιστορία του έργου

Την 1η Σεπτεμβρίου 2009 ανακοίνωνε τη δημοπράτηση του έργου ο τότε Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Γιώργος Σουφλιάς, όμως η οικονομική κρίση στην Ελλάδα οδηγεί σε ματαίωση του διαγωνισμού.

Το 2011 επιχειρείται για δεύτερη φορά προκήρυξη του διαγωνισμού από τον τότε υπουργό Υποδομών Δήμητρη Ρέππα, που καταλήγει σε φιάσκο, καθώς δεν προσήλθε κανείς ενδιαφερόμενος και έτσι ο διαγωνισμός περνά στην ιστορία ως άγονος.

Το 2015 επαναπροκηρύσσεται για τρίτη φορά. Θα χρειαστεί να παραταθεί η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών 11 φορές και τελικά στις 27 Οκτωβρίου 2016 στο διαγωνισμό καταθέτει προσφορά μόνο η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – GMR.

Στις 30 Μαϊου 2017 η κοινοπραξία ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος από το Υπουργείο Υποδομών. Θα χρειαστεί να περάσουν σχεδόν δύο χρόνια και στις 21 Φεβρουαρίου 2019 υπογράφηκε η σύμβαση κατασκευής του αεροδρομίου.

 

Πηγές: www.euro2day.gr, www.ypodomes.com

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στο Instagram