O ελληνικός τουρισμός επέδειξε έντονο δυναμισμό κατά την τελευταία πενταετία, με εμφανή βελτίωση από την πλευρά της ποιότητας της προσφοράς (τα ξενοδοχεία 5 αστέρων καλύπτουν πλέον το 16% των κλινών από 5% το 1996), αλλά και σημαντική αύξηση αφίξεων (10% κατά μέσο όρο ετησίως την τελευταία πενταετία), σύμφωνα με μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ).
Ως βασική κινητήριος δύναμη της ανόδου του τουρισμού εμφανίζεται ο μαζικός τουρισμός, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων που στηρίχθηκαν σε πρακτορεία εξωτερικού (79%) αύξησαν τις πωλήσεις τους έναντι περίπου 30% των υπολοίπων.
Καθώς τα πρακτορεία του εξωτερικού έχουν ζητούμενο sea-and-sun από τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση των τουριστών κατευθύνθηκε κυρίως στα νησιά και σε πολυτελή ξενοδοχεία. Πέρα από την ανισομερή ανάπτυξη, η αυξημένη εξάρτηση από τα πρακτορεία εξωτερικού άσκησε καθοδική επίδραση στις τιμές και ενέτεινε το φαινόμενο της εποχικότητας.
Από την άλλη πλευρά, ξενοδοχεία που στηρίχθηκαν κυρίως σε προσέλκυση μεμονωμένων τουριστών (δηλαδή, ξενοδοχεία με υψηλό ποσοστό online booking) επιτυγχάνουν υψηλότερα έσοδα ανά κλίνη (συνδυάζοντας υψηλότερες τιμές και πληρότητα) και περιθώρια κέρδους, ενώ αντιμετωπίζουν λιγότερα προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών και χαμηλότερη εποχικότητα. Σημειώνεται ότι αρκετοί μεμονωμένοι τουρίστες (π.χ city breaks, επαγγελματικά ταξίδια ή ειδικές μορφές τουρισμού) μένουν λιγότερες ημέρες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται μέσω πρακτορείων, αλλά δαπανούν περισσότερα ανά ημέρα.
Η προσέλκυση περισσότερων μεμονωμένων τουριστών (αξιοποιώντας περισσότερο τις δυνατότητες διαδικτυακής παρουσίας των ελληνικών ξενοδοχείων) θα μπορούσε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων ακόμα και με σταθερό το τρέχον επίπεδο των διαθέσιμων κλινών. Συγκεκριμένα, βάσει των εκτιμήσεων της ΕΤΕ, ενδεχόμενη αύξηση της διείσδυσης του online booking στα ελληνικά ξενοδοχεία (από 11% σε 25%, προσεγγίζοντας το μέσο όρο των ευρωπαϊκών μεσογειακών χωρών) με παράλληλη μείωση της έντονης εξάρτησης από τα τουριστικά πρακτορεία, θα μπορούσε να αυξήσει τα τουριστικά έσοδα κατά 0,9 δισ. (900 εκατ.) ετησίως (15%) μέσω αύξησης τιμών και περιορισμού εποχικότητας.
Σε πιο μεσοπρόθεσμη προοπτική, θα μπορούσε να ακολουθηθεί μια πιο επεκτατική στρατηγική (με αύξηση κλινών), όπου η Ελλάδα θα καταλάμβανε μερίδιο στη μεσογειακή online ξενοδοχειακή αγορά αντίστοιχο με αυτό που κατέχει στην παραδοσιακή, με συνέπεια την προσέλκυση 2,1 εκατ. επιπλέον τουριστών και 1,8 δισ. εσόδων ετησίως (αύξηση κατά 30%).
Χρήσιμη προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν η καλύτερη αεροπορική διασύνδεση με χώρες προέλευσης, η συνολική προώθηση της Ελλάδας ως ιδιαίτερο τουριστικό προορισμό σε όρους αξιοθέατων, πολιτισμού, γαστρονομίας κ.τ.λ. (δηλαδή όχι μόνο ως sea-and-sun), καθώς και η έμφαση στην εξοικείωση των ξενοδοχείων με το διαδίκτυο.
Όμως παρά τη συνεχή δυναμική πορεία του ελληνικού τουρισμού, το πρωταρχικό αδύναμο σημείο του, η υψηλή εποχικότητα, δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Έτσι, το 70% των αφίξεων των τουριστών από το εξωτερικό γίνεται από Ιούνιο μέχρι και Σεπτέμβριο.
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρη τη μελέτη