Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Προτάσεις για έργα αναβάθμισης της περιοχής του Ναυαγίου της Ζακύνθου

Δώδεκα προτάσεις υπέβαλαν εγγράφως στο υπουργείο Τουρισμού τα μέλη της Επιτροπής του «Ναυαγίου» της Ζακύνθου, για τα έργα, τις μελέτες και τις δράσεις που πρέπει να γίνουν για να «ανοίξει» και να λειτουργήσει με ασφάλεια.

Η επιστολή που έστειλαν τα μέλη της Επιτροπής στο υπουργείο Τουρισμού για τα προτεινόμενα μέτρα έχει ως εξής:

 

 

«Σε συνέχεια της από 10/2/2022 συνεδρίαση μας με σκοπό την ανάδειξη του τουριστικού εκθέματος Ναυάγιο Ζακύνθου, σας παραθέτουμε τις προτάσεις μας για την προστασία του Ναυαγίου, την ασφάλεια των επισκεπτών και τη μετέπειτα ανάδειξη του.

1) Θεωρείται επιτακτική ανάγκη η προστασία και η ασφάλεια των επισκεπτών στους χώρους του Ναυαγίου, είτε της πρόσβασης τους στα σημεία θέασης, είτε της πρόσβασης τους μέσω θαλάσσης. Μετράμε ήδη πολλές απώλειες ανθρώπων και ακόμα περισσότερους τραυματισμούς.

Με κριτήριο την ασφάλεια των τουριστών, προτείνουμε την περίφραξη σε όλο το μήκος του αιγιαλού μεταξύ των σημείων Α και Β, όπως αυτά περιγράφονται στην σύσταση της επιτροπής με ΦΕΚ 250Α/23-12-2021 άρθρο 68.

Η περίφραξη θα πρέπει να είναι σύννομη με τον ν.2971/2001, περί προστασίας του αιγιαλού και της δημόσιας περιουσίας.

Προτείνουμε 2 ή 3 σημεία εντός της περίφραξης, στα οποία θα υπάρχει δυνατότητα «ανοίγματος» με σκοπό την ασφαλή θέαση με ελεγχόμενη διέλευση των επισκεπτών, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός αλλά και οι «επικίνδυνες απόπειρες» λήψης φωτογραφιών. Τα ανοίγματα αυτά σαφώς, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα μη πρόσβασης κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Προτείνουμε την κατασκευή ξύλινου διαδρόμου με χειρολαβή (όπως είναι μέσα σε μεγάλα σπήλαια) έως τα σημεία θέασης, περιορίζοντας έτσι την επιτρεπόμενη διέλευση των επισκεπτών. Κατά μήκος της περίφραξης απαιτείται σήμανση σε διάφορες γλώσσες.

2) Είναι απαραίτητη η συνεργασία με εταιρία φύλαξης για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του αξιοθέατου, τόσο στον πάνω χώρο όσο και στην παραλία που πλέον αυτών απαιτείται και ναυαγοσώστης με τον κατάλληλο εξοπλισμό. Οι φύλακες θα ελέγχουν τον αριθμό των τουριστών στο χώρο και να υπάρχει χρονικός περιορισμός στον επισκέπτη.

3) Άμεση εκπόνηση μελέτης χρηματοδότησης και υλοποίησης έργου για τη διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου πρόσβασης σε κατηγορία Α. Επίσης θα πρέπει άμεσα να δημοπρατηθεί ο εγκεκριμένος δρόμος διαφυγής. Οι δύο δρόμοι αυτοί θα προσφέρουν την απαραίτητη ασφάλεια στους χιλιάδες επισκέπτες της περιοχής.

4) Ενεργοποίηση του Φυλακίου του Λιμεναρχείου Ζακύνθου στο κοντινό λιμάνι του Αγίου Νικολάου Βολιμών για συστηματικούς ελέγχους προστασίας στην περιοχή του Ναυαγίου.

5) Τοποθέτηση κοντέινερ με χημικές τουαλέτες για την κάλυψη των αναγκών υγιεινής του χώρου και των επισκεπτών.

6) Ασφαλής πρόσβαση επισκεπτών από τη χερσαία ζώνη.

Λόγω της επισφάλειας της μοναδικής έως σήμερα οδικής πρόσβασης στα σημεία θέασης, του μη προστατευμένου δρόμου με κιγκλιδώματα, την άμεση δυνατότητα διαφυγής σε περίπτωση πυρκαγιάς (μέχρι να δημοπρατηθεί ο ήδη εγκεκριμένος δρόμος διαφυγής) και την αποφυγή συνωστισμού αυτοκινήτων αλλά και τουριστικών οχημάτων, τα οποία είναι αδύνατον να καταφέρουν να στρίψουν και κινδυνεύουν με πτώση στον γκρεμό, προτείνουμε σε συνεργασία με το Δασαρχείο Ζακύνθου, την τοποθέτηση μπάρας στην αρχή του μοναδικού δρόμου πρόσβασης προς το σημείο θέασης του ναυαγίου.

Με αυτό τον τρόπο, θα μπορεί να υπάρχει έλεγχος του αριθμού των επισκεπτών και οχημάτων που κατευθύνονται προς τη θέαση.

Χρήζει ιδιαίτερης ειδικής μελέτης η πρόσβαση οχημάτων, η στάθμευση και η κυκλοφορία.

Προτείνουμε ως βάση εργασίας την απαγόρευση πρόσβασης σε ΙΧ και δίτροχα και την στάθμευση τους σε την μισθωμένους χώρους σε συνεργασία με τους τοπικούς προέδρους για στάθμευση, και την μεταφορά των επισκεπτών με μικρά λεωφορεία που θα λειτουργούν κυκλικά από και προς το πλάτωμα του ναυαγίου. Απαιτείται συνεργασία με εταιρία που θα αναλάβει το μεταφορικό έργο.

7) Όσον αφορά την πρόσβαση των επισκεπτών από τη θάλασσα, απαιτείται η εφαρμογή του ΦΕΚ 2277/Β/10-6-2019 που στηρίχτηκε στη μελέτη του Καθηγητή Ευθύμιου Λέκκα όπου προβλέπονται οι ζώνες πρόσβασης στην παραλία με τρεις ζώνες και με την κατάλληλη σήμανση για την απαγόρευση εισόδου στην κόκκινη ζώνη όπου υπάρχει ο κίνδυνος κατολίσθησης.

Τη διακριτική περίφραξη του πλοίου του Ναυαγίου, έτσι ώστε να μην προσεγγίζουν, να μην ανεβαίνουν και να μην απλώνουν τις πετσέτες τους στο πλοίο οι επισκέπτες. Τονίζουμε, ότι είναι τρομακτικά επικίνδυνο, με το παραμικρό άγγιγμα, λόγω της χρόνιας διάβρωσης να διαλυθούν μεγάλα τμήματα του αλλά και να τραυματιστούν οι επισκέπτες, από τις αιχμηρές και σκουριασμένες λαμαρίνες του πλοίου.

Επίσης στο ΦΕΚ προβλέπονται και η πλωτές σημάνσεις με διάδρομους προσέγγισης των σκαφών εντός του κόλπου του Ναυαγίου και τα σημεία προσάραξης τους.

Θα εξυπηρετούσε η τοποθέτηση δεστρών για την πρόσδεση των πλοιαρίων διότι πολλές φορές υπάρχει έντονος κυματισμός εντός του κόλπου και έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο τα τουριστικά πλοιάρια να προσδένονται στο ναυάγιο.

Θα πρέπει να εξεταστεί και το ενδεχόμενο τοποθέτηση πλωτής εξέδρας, σε απόσταση από την ακτογραμμή, η οποία με πλωτό διάδρομο θα καταλήγει στην παραλία. Με τον τρόπο αυτό προστατεύουμε τους επισκέπτες από το να πηδάνε στην θάλασσα για να προσεγγίσουν την παραλία.

Επίσης, προστατεύουμε την παραλία που όλο μειώνεται από τις προπέλες των πλοιαρίων που προσεγγίζουν. Το συγκεκριμένο θέμα απαιτεί προσοχή διότι μπορεί να χαλάσει τη μοναδική φυσική ομορφιά του κόλπου.

8) Για τη διάσωση του πλοίου, προτείνουμε αρχικά την εκπόνηση ειδικής μελέτης για τη συντήρηση του και την υποστύλωση του, ώστε να αποφύγουμε την ολοσχερή καταστροφή του.

9) Εκπόνηση μελέτης για την ασφάλεια των πρανών.

10) Κατάθεση αιτήματος και επίσπευση της διαδικασίας, για τον καθορισμό της ζώνης παραλίας. Όλα τα προαναφερόμενα είναι αναντίρρητη ανάγκη αρχικά για τη διασφάλιση των επισκεπτών και βεβαίως και του εκθέματος (ναυάγιο).

11) Πρόταση καταβολής αντιτίμου. Στο σημείο ελέγχου θα μπορούσε να καταβάλλεται «εισιτήριο» όπως γίνεται σε όλα τα αξιοθέατα του κόσμου, με ανταποδοτικότητα των εσόδων για της ορεινές κοινότητες και τα λειτουργικά κόστη.

12) Συνεργασία με την ΕΟΤ για ειδικό πρόγραμμα προβολής του τοπόσημου «Ναυάγιο Ζακύνθου».

 

Πηγή: www.imerazante.gr

 

Ακολουθήστε το etravelnews.gr στα social media