To all inclusive, το προπληρωμένο συνολικό πακέτο παροχών εντός ξενοδοχείου, αρκετά χρόνια μετά την πρώτη μαζική παγκόσμια εφαρμογή του, στη δεκαετία του ’80 στην Καραϊβική, εξακολουθεί να διχάζει…
Στη Χαλκιδική, από τα σχεδόν 400 αδειοδοτημένα ξενοδοχεία, περίπου τα 25 εφαρμόζουν το σύστημα all inclusive, σύμφωνα με τον πρόεδρο της τοπικής Ένωσης Ξενοδόχων (ΕΞΧ), Γρηγόρη Τάσιο. Κατά τον ίδιο, η εισαγωγή του συστήματος στην Ελλάδα ήταν μοιραία λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού, καθώς οι χώρες με τουριστικό προϊόν ανταγωνιστικό προς της Ελλάδας εφαρμόζουν το all inclusive κατά κόρον.
«Το all inclusive, δηλαδή το «όλα στην τιμή», μπορεί να αναπτύχθηκε περισσότερο την τελευταία 10ετία στην Ελλάδα, αλλά υπάρχει στη χώρα από το 1992. Περισσότερο εφαρμόζεται στη νησιωτική Ελλάδα. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Στα παράλια της Ισπανίας όλα τα ξενοδοχεία εφαρμόζουν το σύστημα και το ίδιο συμβαίνει και στο 90% των μονάδων της Τουρκίας στις ακτές του Αιγαίου. Μάλιστα, σταδιακά το all inclusive επεκτείνεται και στην παροχή πρόσθετων υπηρεσιών. Εκτός δηλαδή από τα πλήρη γεύματα πρωί, μεσημέρι και βράδυ, ιδίως τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων, προσθέτουν στα πακέτα all inclusive και ειδικές υπηρεσίες, όπως παιδικούς σταθμούς, για τη φύλαξη και απασχόληση των παιδιών. Μιλάμε πλέον για «ultra all inclusive», εξηγεί ο κ. Τάσιος.
Τα τελευταία δύο – τρία χρόνια, προσθέτει, οι ξενοδόχοι έχουν αντιληφθεί ότι όλο αυτό το προϊόν πρέπει ν΄ αφήνει ένα στίγμα και στην τοπική κοινωνία και οικονομία και γι΄ αυτό έχουν αρχίσει ν΄ αναπτύσσουν συνέργειες εκτός ξενοδοχείου. Άλλωστε, αυτή είναι συχνά η απαίτηση και των ίδιων των πελατών. «Υπάρχει γενικά η σκέψη το all inclusive να επεκταθεί αρχικά στη σίτιση εκτός ξενοδοχείου και στη συνέχεια στα εκπτωτικά κουπόνια στα εμπορικά καταστήματα των τοπικών αγορών», καταλήγει ο κ.Τάσιος.
«Από τα 800 άτομα, που διαμένουν σε ένα τυπικό ξενοδοχείο all inclusive τής Χαλκιδικής, είναι ζήτημα αν βλέπουμε στην αγορά τα 30. Και ακόμη και αυτά δεν ξοδεύουν ούτε ένα ευρώ γιατί οι ανάγκες τους, π.χ. για φαγητό ή καφέ, καλύπτονται μέσα στο ξενοδοχείο», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιώργος Γκιλής και συμπληρώνει: «Το all inclusive ξεκίνησε σε χώρες όπου έξω από τα ξενοδοχεία δεν υπήρχαν ασφάλεια, υποδομές και επαρκείς συνθήκες υγιεινής, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να μην μπορούν να βγουν έξω. Σιγά-σιγά όμως επεκτάθηκε σε όλον τον κόσμο. Με την έναρξη της κρίσης, που οι ξένοι πελάτες άρχισαν να θέλουν να ξέρουν πού πηγαίνει και το τελευταίο ευρώ τους και να μπορούν να υπολογίζουν από πριν τι θα ξοδέψουν, πολλά ελληνικά ξενοδοχεία αναγκάστηκαν να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. ΄Οπως έχουν τα πράγματα σήμερα, το all inclusive δεν μπορεί να καταργηθεί γιατί τα μεγάλα πρακτορεία, που έχουν γίνει σαν τραστ, το ζητάνε. Αν όμως ο ελληνικός τουρισμός ανέβει κάποια επίπεδα, δεν θα έχουμε αυτό το θέμα, γιατί οι τουρίστες υψηλών βαλαντίων συνήθως δεν έχουν ανάγκη το all inclusive».
«Το all inclusive είναι μια τάση διεθνής και η αγορά δεν μπορεί να ρεγουλαριστεί με διοικητικές αλλαγές και ρυθμίσεις. Όταν το ζητάει η αγορά, όταν το θέλει ο ξένος, πόσο δυνατός πρέπει να είσαι ώστε να το αγνοήσεις και να επιβάλεις αυτό που θέλεις εσύ;”, αναρωτιέται ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλης Θωμόπουλος και εκφράζει την πεποίθηση ότι μελλοντικά το σύστημα θα αναπτυχθεί πιο ραγδαία ιδίως σε περιοχές της Ελλάδας πιο απομονωμένες.
«Το all inclusive είναι η ταφόπλακα κάθε περιοχής. Όπου λειτουργεί το σύστημα αυτό, εκμηδενίζεται η ζωή και η οικονομία του τόπου. Δεν καταναλώνονται τοπικά προϊόντα, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να κλείνουν η μία μετά την άλλη. Τι θέλουμε δηλαδή; Να κρατήσουμε ανοιχτά 100 ξενοδοχεία και να βυθιστούν οι τοπικές οικονομίες;», σημειώνει ο πρόεδρος τής Ομοσπονδίας Ενοικιαζομένων Δωματίων και Διαμερισμάτων Πιερίας, Ημαθίας και Πέλλας, Γρηγόρης Βεϊδαμενίδης.
Προσθέτει, ότι στην περιοχή της Πιερίας περίπου 10 ξενοδοχεία προσφέρουν υπηρεσίες all inclusive, αλλά -όπως λέει- η τοπική αγορά μόλις και μετά βίας βλέπει το 10% – 20% των πελατών που διαμένουν σε αυτά. «Ακόμη και αυτό το 10% – 20% όμως, απλά περιφέρεται στην αγορά χωρίς να ξοδεύει, αφού μέσα στο ξενοδοχείο υπάρχουν τα πάντα: εστιατόρια, κοσμηματοπωλεία μέχρι και βιβλιοπωλεία».
Σύμφωνα όμως με πρόσφατη μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), αν και είναι δύσκολο να προβλεφθεί η ακριβής πορεία της συγκεκριμένης αγοράς στο μέλλον, η εκτίμηση είναι ότι ο αριθμός των τουριστών all inclusive θα αυξηθεί…
Πηγή: www.capital.gr