Η Ανθή Μανέτα, Founder & CEO της My Ikigai, της πρώτης εταιρείας στην Ελλάδα που ασχολείται με όλο το φάσμα του HR στον κλάδο της Φιλοξενίας και παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις και στρατηγικό σχεδιασμό είτε σε επίπεδο outsourcing είτε σε επίπεδο consulting, μίλησε στο etravelnews.gr για τις μελλοντικές τάσεις του HR στον τομέα του τουρισμού, αν υπάρχει λύση στο μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στα ξενοδοχεία, αλλά και για το μεγάλο κενό και ταυτόχρονα ανάγκη στον κλάδο της ξενοδοχίας για υπηρεσίες HR.
«Τα μικρότερα σε μέγεθος ξενοδοχεία δεν μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά ένα inhouse τμήμα HR, ενώ τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία και οι Όμιλοι, αρκετές φορές έχουν ανάγκη από «έξτρα χέρια» και μάλιστα εξειδικευμένα, για μέρος των καθημερινών ή στρατηγικών διαδικασιών και ενεργειών τους. Η My Ikigai λοιπόν δίνει τη λύση και στις δύο περιπτώσεις», επισημαίνει η Ανθή Μανέτα.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη
1. Αρχικά θα θέλαμε να μας μιλήσετε για την εμπειρία σας στον τομέα των ξενοδοχείων.
Η σχέση μου με τα ξενοδοχεία, ξεκινάει από πολύ μικρή ηλικία καθώς προέρχομαι από οικογένεια Ξενοδόχων. Παρόλα αυτά πρακτικά εργάζομαι στον κλάδο αυτό τα τελευταία 15 χρόνια, έχοντας περάσει σχεδόν από όλα τα τμήματα ενός ξενοδοχείου και φτάνοντας έως και τη θέση Hotel Manager, σε γνωστούς ξενοδοχειακούς ομίλους. Επίσης, έχω διατελέσει και Διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού σε ξενοδοχειακό Όμιλο με έξι ξενοδοχεία, πριν αποφασίσω να ιδρύσω την My Ikigai.
2. Γιατί ιδρύσατε την My Ikigai;
Την My Ikigai την ίδρυσα για δύο λόγους: Αφενός γιατί από τους πρότερους ρόλους μου στα ξενοδοχεία είδα στην πράξη πόσο σημαντικός είναι ο ανθρώπινος παράγοντας για την επιτυχία ενός ξενοδοχείου και αφετέρου διότι υπάρχει μεγάλο κενό και ταυτόχρονα ανάγκη στον κλάδο μας, για υπηρεσίες HR. Τα μικρότερα σε μέγεθος ξενοδοχεία δεν μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά ένα inhouse τμήμα HR, ενώ τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία και οι Όμιλοι, αρκετές φορές έχουν ανάγκη από «έξτρα χέρια» και μάλιστα εξειδικευμένα, για μέρος των καθημερινών ή στρατηγικών διαδικασιών και ενεργειών τους. Η My Ikigai λοιπόν δίνει τη λύση και στις δύο περιπτώσεις.
3. Τι υπηρεσίες HR προσφέρετε;
Η My Ikigai είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που εξειδικεύεται σε στρατηγική HR και εσωτερικής λειτουργίας Ξενοδοχείων. Θα έλεγα ότι πρακτικά δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να μπορεί ένα ξενοδοχείο να προσελκύσει ικανούς υποψήφιους και να τους διατηρήσει, ενώ παράλληλα υποστηρίζουμε τα ξενοδοχεία και σε απλά, καθημερινά και χρονοβόρα HR tasks τους όπως είναι το screening & interviewing, η μισθοδοσία και το «Εργάνη». Σε στρατηγικό επίπεδο αναλαμβάνουμε για λογαριασμό ενός ξενοδοχείου ενέργειες ενίσχυσης του Employer Branding, ενέργειες δέσμευσης και ικανοποίησης εργαζομένων (employee engagement), δημιουργία κινήτρων και συστημάτων αμοιβών και παροχών, δημιουργία συστήματος αξιολόγησης, καθώς και εκπαίδευση και ανάπτυξη εργαζομένων. Τέλος, σε ό,τι αφορά την εσωτερική λειτουργία αναλαμβάνουμε το σχεδιασμό ή τη βελτιστοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών και λειτουργιών όλων των τμημάτων ενός ξενοδοχείου, αξιοποιώντας εργαλεία της μεθοδολογίας Lean Six Sigma και δημιουργώντας προστιθέμενη αξία τόσο σε ό,τι αφορά την καλύτερη οργάνωση του εσωτερικού μιας εταιρείας, όσο και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που λαμβάνει ο πελάτης.
4. Ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις του HR στον τομέα του τουρισμού;
Δεδομένης της μεγάλης έλλειψης προσωπικού που υπάρχει διεθνώς, όχι μόνο στην Ελλάδα, φαίνεται ότι το HR θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη «μάχη» απόκτησης και διατήρησης ταλέντων στον ξενοδοχειακό κλάδο. Όλο και περισσότερα ξενοδοχεία θα στραφούν στην ενίσχυση του Employer Branding τους, σε ολοκληρωμένα προγράμματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης των εργαζομένων τους, αλλά και σε ενέργειες βελτίωσης της συνολικής εμπειρίας των εργαζομένων τους (Employee Experience). Επίσης, τα υβριδικά μοντέλα εργασίας, όπου αυτό είναι εφικτό (π.χ. back of the house τμήματα: sales, reservations, revenue, marketing και άλλα) ήρθαν για να μείνουν. Τέλος, ο ψηφιακός / τεχνολογικός μετασχηματισμός θα συνεχιστεί και το HR εδώ καλείται να διαχειριστεί με όσο πιο ομαλό τρόπο γίνεται, τις αλλαγές που αυτός θα φέρει στο εσωτερικό της κάθε εταιρείας.
5. Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στα ξενοδοχεία είναι παγκόσμιο, είναι όμως δυστυχώς μεγάλο και στην Ελλάδα. Πιστεύετε ότι υπάρχει λύση;
Είναι παγκόσμιο το πρόβλημα, όπως το είπατε. Απλά στην Ελλάδα το νιώθουμε ακόμα πιο έντονο γιατί πρώτον είμαστε μια μικρή χώρα, δεύτερον ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της Οικονομίας μας και τρίτον μας «κυνηγούν» και άλυτες παθογένειες χρόνων, τα αποτελέσματα των οποίων είναι ιδιαιτέρως εμφανή και επίπονα πλέον. Η λύση έχει να κάνει με συνδιασμό ενεργειών τόσο σε ιδιωτικό όσο και σε κρατικό επίπεδο, οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει και θα ενταθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, γι’ αυτό και είμαι αισιόδοξη. Το πεδίο άμεσης δράσης και επιρροής όμως του κάθε επιχειρηματία, αφορά κυρίως ενέργειες σε ιδιωτικό επίπεδο. Τι μπορεί δηλαδή να κάνει για το δικό του ξενοδοχείο, ώστε να μειώσει όσο γίνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού. Και μπορεί να κάνει πολλά. Γι’ αυτό και μία από τις αξίες της My Ikigai είναι η «Βελτίωση εκ των έσω». Εργοδότες οι οποίοι έχουν ένα ισχυρό Employer Brand, είναι εκείνοι οι οποίοι υποφέρουν λιγότερο από αυτό το πρόβλημα. Και για να χτιστεί ένα ισχυρό Employer Brand, θα πρέπει πρώτα να έχουμε λύσει την πλειοψηφία των εσωτερικών μας παθογενειών ως επιχείρηση.