Οι προοπτικές της τουριστικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας (εκτός δηλαδή του αεροδρομίου της Αθήνας), σύμφωνα με τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών στις 31/01/2019 για τη φετινή τουριστική περίοδο, δείχνουν τάσεις σταθεροποίησης με ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση (μείωση), όπως προκύπτει από τη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με τίτλο: «Οι προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019».
Έτσι, μετά τη μεγάλη αύξηση κατά 21% στον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για την περυσινή σεζόν, σε συνέχεια αυξήσεων και τις προηγούμενες χρονιές, φέτος παρατηρείται μείωση 7%, που σημαίνει λιγότερες 1.300.000 θέσεις σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά στοιχεία για την θερινή περίοδο του 2018.
Η (με τα μέχρι σήμερα δεδομένα) μείωση, οφείλεται στη μείωση από τη Γερμανία και τη Βρετανία (συνολικά λιγότερες 884.000 αεροπορικές θέσεις σε σχέση με το 2018).
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η μείωση αυτή μπορεί κατά κάποιο τρόπο να θεωρηθεί και ως «διόρθωση», αφού η πραγματοποιηθείσα αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε 11%, δηλαδή περίπου 10% χαμηλότερη από την αύξηση στον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων.
Όμως η τελική μεταβολή των αεροπορικών αφίξεων μπορεί να διαφέρει από αυτήν του προγραμματισμού, άρα είναι ακόμη νωρίς για οριστικά συμπεράσματα.
Σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων την τουριστική σεζόν του 2019 παίζουν:
– Η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: Οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018, αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις.
– Η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με τη Βρετανία για τους όρους του BREXIT και η ανασφάλεια που δημιουργεί η προοπτική ενός no-deal BREXIT.
– Η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού με πολύ ανταγωνιστικές τιμές.
– Η χρεωκοπία της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Germania, η οποία είχε προγραμματίσει περίπου 381.000 θέσεις για την Ελλάδα. Είναι πιθανή η απορρόφηση (μέρους) των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες.
– Τέλος, το ζεστό περυσινό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις χώρες αυτές είτε οδηγώντας σε «staycations» είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.
Εξετάζοντας τις επιμέρους χώρες, μειώσεις καταγράφονται στον προγραμματισμό θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας από τη Γερμανία (-16% ή -624.000 θέσεις), τη Βρετανία (-6% ή -259.000), τη Ρωσία (-14% ή -165.000), τη Σουηδία (-21% ή -155.000) και την Ελβετία (-27% ή -147.000.)
Αυξήσεις καταγράφονται από τη Γαλλία (+15% ή +146.000 θέσεις), την Πολωνία (+4% ή +52.000), την Τουρκία (+51% ή +48.000), την Ιταλία (+3% ή +37.000) και τη Ρουμανία (+23% ή +32.000).
Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης (-380.000 θέσεις ή -16%), των Χανίων (-236.000 θέσεις ή -15%), της Κέρκυρας (-166.000 θέσεις ή -8%), της Ρόδου (-148.000 θέσεις ή -4%) και της Ζακύνθου (-118.000 θέσεις ή -11%).
Αύξηση καταγράφουν τα αεροδρόμια της Μυκόνου (+68.000 θέσεις ή +10%), του Άραξου (+50.000 θέσεις ή +41%), της Κεφαλλονιάς (+20.000 θέσεις ή +5%) και της Καλαμάτας (+13.000 θέσεις ή +6%).