1. Συνεδριακός τουρισμός: Η Ελλάδα διαθέτει υποδομές για συνεδριακό τουρισμό, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που έχουν εγκαταστάσεις τέτοιες ώστε να φιλοξενήσουν μεγάλα συνέδρια. Υπάρχουν και ξενοδοχεία με συνεδριακές υποδομές σε Ιωάννινα, Κρήτη, Χαλκιδική, Σαντορίνη. Ο συνεδριακός τουρισμός θεωρείται ατού για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που είναι και το μείζον πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού, διότι συνέδρια γίνονται όλο το χρόνο.
Όμως, σχεδόν το 70% των ελληνικών ξενοδοχείων, σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, είναι μικρές οικογενειακές μονάδες κάτω των 100 κλινών. Ο συνεδριακός τουρισμός δεν είναι αναπτυγμένος. Συνδέεται με την «εμπειρία», είναι μακράν ο τουρισμός που απευθύνεται σε υψηλό βαλάντιο αλλά σκοντάφτει σε θέματα ωραρίων αρχαιολογικών χώρων, καταστημάτων κ.ά. Η ζήτηση Ακρόπολης και Μουσείου Ακρόπολης, Μεγάρου Μουσικής, δημιουργούν εμπειρίες, ενώ άλλος σκόπελος είναι τα προβλήματα των αεροδρομίων.
2. City break: Παρίσι, Ρώμη, Βενετία έχουν κερδίσει το στοίχημα του Σαββατοκύριακου ή του διευρυμένου Σαββατοκύριακου, αλλά η χώρα μας δεν είναι από τους προορισμούς city break, αν και θα μπορούσε. Τελευταία, η εικόνα της Αθήνας έχει βελτιωθεί, αλλά ενώ έχει αμέτρητες προτάσεις για διασκέδαση, παρά την κρίση, δεν έχει καταφέρει να περάσει αυτό το χάρισμά της προς τα έξω.
Η μακρόχρονη αδυναμία και ολιγωρία της πολιτείας να σπάσει το γκέτο μεταναστών – τοξικομανών σε περιοχές περιμετρικά της Ομόνοιας, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση των προηγούμενων χρόνων, οδήγησε 80 ξενοδοχεία σε λουκέτο και εκατοντάδες ανθρώπους στην ανεργία, λίγο πριν από τη φετινή άνθηση του τουρισμού.
3. Τουρισμός Υγείας: Είναι από τους πολλά υποσχόμενους τομείς της χώρας μας, και το τελευταίο διάστημα γίνονται προσπάθειες από πλευράς υπουργείου Τουρισμού, ΕΟΤ και φορέων και ιδιωτών, ώστε να βελτιωθούν τα πράγματα. Η Ελλάδα έχει γράψει ιστορία στον ιαματικό τουρισμό, αλλά τις τελευταίες δεκαετίες έμεινε σε λογικές της δεκαετίας του ’50 και του ’60 και εγκατέλειψε ένα συγκριτικό της πλεονέκτημα.
Από τα καλά παραδείγματα του ιαματικού τουρισμού είναι τα λουτρά του Πόζαρ, της Υπάτης, των Κρηνίδων κ.ά. Ωστόσο, το υπουργείο Υγείας μόλις πριν από λίγες ημέρες πήρε μπροστά, αντί να έχει περάσει ήδη τη σχετική κοινοτική οδηγία, ώστε να μπορούν να έρχονται εδώ ασφαλισμένοι Ταμείων της Ευρώπης και να κάνουν θεραπείες στα ιαματικά νερά, χωρίς να επιβαρύνονται οι ίδιοι, ενώ τίθεται και το ζήτημα των γρήγορων αδειοδοτήσεων ιαματικών πηγών.
4. Θρησκευτικός τουρισμός: Κωνσταντινούπολη, Ιερουσαλήμ, Μέκκα είναι από τα κλασικά παραδείγματα περιοχών που έχουν μόνιμους επισκέπτες λόγω θρησκευτικού τουρισμού.
Το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται στο θρησκευτικό τουρισμό, δεδομένου ότι μας συνδέει το χριστιανικό δόγμα, κάτι που συμβαίνει γενικότερα με τους λαούς των Βαλκανίων.
Ζήτηση έχουν ως τουριστικοί προορισμοί το Άγιον Όρος, τα Μετέωρα, η Πάτμος κ.ά.
5.Περιβαλλοντικός τουρισμός: Το «πράσινο κλειδί», μια περιβαλλοντική πρακτική για ξενοδοχεία και αγροτουριστικές δομές της χώρας, έθεσε υπό την αιγίδα του πρόσφατα το υπουργείο Τουρισμού, που λειτουργούσε αυτόνομα ώς τώρα από την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, με πολύ θετικά αποτελέσματα.
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και ξενοδοχεία, αγροτουριστικές μονάδες ή ξενώνες που εμπλέκονται σ’ αυτό, δίνουν το κίνητρο «εμπειρίας». Μονάδες στην Κω, στη Ζάκυνθο, ή όπου αλλού έχει εφαρμοστεί, έχουν δει θεαματικά αποτελέσματα. Συν τοις άλλοις, μείωσαν κόστη ενέργειας αλλά δημιούργησαν και σχέσεις με τους πελάτες που ήταν πρόθυμοι να ξανάρθουν.
Το «πράσινο κλειδί» ελκύει κυρίως Σκανδιναβούς και Γερμανούς, που ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν και παραλλαγές του πακέτου, με extremesports, πεζοπορία, ορειβατικό τουρισμό κ.ά., που διαρκεί όλο το χρόνο, ειδικά σε περιοχές φυσικού κάλλους. Τέτοιες εμπειρίες λ.χ. προσφέρουν τα Ζαγοροχώρια, με πεζοπορία στο Βίκο, αλλά η μείωση των Ελλήνων τουριστών είχε αρνητικό αντίκτυπο.
6. Θαλάσσιος τουρισμός: Η προοπτική του θαλάσσιου τουρισμού εμφανίζεται ως η Νο. 1 προτεραιότητα του υπουργείου Τουρισμού κατά τη διάρκεια της προεδρίας μας στην Ε.Ε. το 2014. Περιλαμβάνει κρουαζιέρα, αλιευτικό τουρισμό, καταδυτικό τουρισμό κ.ά.
Ο Αϊ – Στράτης, η Κάλυμνος, το πάρκο της Αλοννήσου, πρόσφατα και η Μεθώνη Μεσσηνίας, δίνουν τελείως διαφορετικό προϊόν, κατεξοχήν για νέους ανθρώπους που ενδιαφέρονται να κατέβουν στο βυθό με μπουκάλες, να συμμετάσχουν στο ψάρεμα ή να πραγματοποιήσουν άλλες θαλάσσιες δραστηριότητες.
Ωστόσο, η κρουαζιέρα είναι αυτή, που, όπως όλοι παραδέχονται, μπορεί ν’ απογειώσει τον ελληνικό τουρισμό, ειδικά στις πόλεις αλλά ακόμη και σε μικρά νησιά, αλλά το πρόβλημα είναι ότι πολλοί από τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς είναι εποχικοί, ενώ η κρουαζιέρα θέλει σταθερότητα στις υποδομές, δηλαδή να ξέρουν οι πολίτες σε ποιο νησί θα κατέβουν και αν θα βρουν ανοιχτά ταβερνάκια να φάνε, μαγαζιά ανοιχτά να ψωνίσουν κ.ά.
7. Γαμήλιος τουρισμός: Το νησάκι της Παναγίας, ακριβώς απέναντι από την Πάργα, ήταν για χρόνια ένας από τους κλασικούς γαμήλιους προορισμούς και παραμένει ακόμη και σήμερα. Η Ελλάδα πλέον έχει μπει για τα καλά στο χάρτη των γαμήλιων προορισμών, με πολλά περιθώρια ανάπτυξης, με τη Σαντορίνη να φτάνει ταβάνι.
Ο πιο δημοφιλής πάντως ελληνικός προορισμός για γάμους είναι η Σαντορίνη.
Ζήτηση έχει και η Χαλκιδική για γάμους, ενώ τελευταία έχει μπει στο παιχνίδι και η Κρήτη.
Συνήθως ζευγάρια τουριστών θέλουν να παντρευτούν με τον ελληνικό παραδοσιακό τρόπο, με τοπικό φαγητό και μουσική μέχρι και ξενάγηση σε κάποιον αρχαιολογικό χώρο.
8. Γαστρονομικός τουρισμός: Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος έβαλε μπροστά το φιλόδοξο πρόγραμμα «ελληνικό πρωινό» και δικαιώθηκε. Μετέχουν περίπου 250 ξενοδοχεία, η τάση είναι ανοδική και δημιουργείται μια πολύ καλή γέφυρα ανάμεσα στους τοπικούς παραγωγούς και τις τουριστικές υποδομές, προσφέροντας ακόμη και στους Έλληνες ταξιδιώτες μια ευχάριστη εμπειρία του ουρανίσκου.
Ο γαστρονομικός τουρισμός θεωρείται από τα βαριά χαρτιά της Ελλάδας, γιατί συνδυάζει τη γευστική απόλαυση, την υγιεινή μεσογειακή δίαιτα μαζί με το υπόλοιπο τουριστικό πακέτο. Ανοίγει νέους ορίζοντες για προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό αλλά και ανατροφοδότηση επισκεπτών.
9. Ορεινός τουρισμός: Η χώρα μας βελτιώθηκε στο χιονοδρομικό τουρισμό, με οργανωμένα κέντρα, π.χ. όρος Φαλακρό, Τρία Πέντε Πηγάδια, Σέλι, Βασιλίτσα, Μέτσοβο, Καρπενήσι κ.ά. Παρ’ όλα αυτά, δεν φημίζεται στο εξωτερικό για το χιόνι της, αλλά για την ηλιοφάνειά της.
Πηγή: www.enet.gr
Ολόκληρο το άρθρο της Άννας Στεργίου: