Τα οφέλη από τον τουρισμό MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions), είναι μεγάλα (έσοδα, διαφήμιση κ.ά.), γι’ αυτό το λόγο υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός διεθνώς για την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων και εκθέσεων.
Είναι όμως αξιοσημείωτο ότι σε μείζονα παράγοντα, τόσο κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με το αν θα διοργανωθεί ή όχι ένα συνέδριο ή μια έκθεση όσο και για τον τόπο διεξαγωγής τους, έχει αναδειχθεί πλέον η ασφάλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι αμέσως μετά τις περσινές βομβιστικές επιθέσεις στο Παρίσι μεγάλη αμερικανική εταιρεία εμπορίας οικιακών προϊόντων ακύρωσε όλες τις επαγγελματικές συναντήσεις και συνέδρια που είχε προγραμματίσει για όλη την υπόλοιπη χρονιά σε όλη την Ευρώπη!
Οι επαγγελματίες οργανωτές εκδηλώσεων ελέγχουν πλέον τις υποδομές και τους πόρους που έχουν στη διάθεσή τους, όπως επίσης βεβαιώνονται ότι τα πρωτόκολλα επικοινωνίας τους θα δουλέψουν σωστά αν προκύψουν έκτακτα θέματα ασφάλειας.
Οι απαιτήσεις του συγκεκριμένου τουριστικού κλάδου είναι πολύ ιδιαίτερες και δεν μοιάζουν με κανέναν από τους υπολοίπους. «Πρόκειται για έναν τομέα αρκετά ευαίσθητο και ευάλωτο σε εξωγενείς παράγοντες και έκτακτες εξελίξεις. Αυτή η διάσταση έγινε οδυνηρά αντιληπτή ιδίως στην Αθήνα, όταν η πόλη βρέθηκε στο επίκεντρο της αρνητικής δημοσιότητας της περιόδου 2009 – 2012», τονίζει ο Αλέξης Γαληνός, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων.
Τα περισσότερα από τα μέσου και μεγάλου μεγέθους διεθνή συνέδρια κινούν τη διαδικασία επιλογής προορισμού τουλάχιστον τρία χρόνια πριν από τη διοργάνωσή τους. Αυτό σημαίνει ότι μια δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζει ένας προορισμός σήμερα, ακόμα και αν είναι πρόσκαιρη -επεισόδια με διαδηλωτές, τρομοκρατικό χτύπημα, κλίμα αστάθειας και ανασφάλειας-, μπορεί να επηρεάσει την τύχη του στη συνεδριακή αγορά με τις επιπτώσεις να φαίνονται είτε άμεσα -με την ακύρωση προγραμματισμένων συνεδρίων- είτε μακροπρόθεσμα, όσον αφορά διοργανώσεις που αποφασίζονται σήμερα, αλλά θα γίνουν ύστερα από δύο και τρία χρόνια.
«Συνεπώς, ο άριστος σχεδιασμός, η έγκαιρη προετοιμασία και η αποτελεσματική επικοινωνία, από την περίοδο που αξιολογείται ένας προορισμός μέχρι την πραγματοποίηση του συνεδρίου, είναι τα καταλυτικά στοιχεία που κάνουν τη διαφορά και έχουν εκτοξεύσει την Αθήνα στην 24η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των δημοφιλέστερων συνεδριακών προορισμών, όπως ορίζεται από τον ICCA, από την 47η στην οποία βρισκόταν το 2013», καταλήγει ο κ. Γαληνός.
Σύμφωνα με στοιχεία του Athens Convention & Visitors Bureau, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών της αγοράς MICE είναι καλύτερα από τα αντίστοιχα των τουριστών αναψυχής:
Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι είναι περίπου δύο έως τρεις φορές υψηλότερη από εκείνη του μέσου επισκέπτη, ενώ το μορφωτικό και εισοδηματικό επίπεδο είναι από τα καλύτερα μεταξύ των πελατειακών ομάδων της διεθνούς τουριστικής αγοράς.
Ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών -επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.- υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος.
Για την άρτια διοργάνωση ενός συνεδρίου ή μιας εταιρικής εκδήλωσης εμπλέκονται πάνω από 30 κλάδοι και επαγγέλματα (ξενοδοχεία, οργανωτές συνεδρίων, οργανωτές εκδηλώσεων, catering, οπτικοακουστικός εξοπλισμός, μεταφορές, εκτυπώσεις, διερμηνείς, ξεναγοί, κ.ά.), που επωφελούνται οικονομικά.
Με βάση τα στοιχεία του ICCA (International Congress & Convention Association), του διεθνούς φορέα συνεδρίων που διοργανώνονται από μεγάλους συνδέσμους και ενώσεις (τα εταιρικά συνέδρια συνήθως είναι μικρότερου μεγέθους), ένα μέσο συνέδριο δημιουργεί τζίρο περίπου 1,4 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, μόνο το 2014 -έτος κατά το οποίο σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στον αριθμό συνεδρίων της πρωτεύουσας- τα καταγεγραμμένα συνέδρια είχαν τζίρο 110 εκατ. ευρώ. Την ίδια χρονιά, στην Αθήνα οργανώθηκαν 80 συνέδρια, έναντι 49 του 2013 (ποσοστιαία αύξηση 63%), τοποθετώντας την πόλη στην 27η θέση της διεθνούς κατάταξης. Το 2015 ανέβηκε άλλες τρεις θέσεις, καταλαμβάνοντας την24η παγκοσμίως.
Οι επιδόσεις της Αθήνας συμπαρέσυραν θετικά και τη συνολική θέση της Ελλάδας, που με 148 συνέδρια το 2014 ανέβηκε στην 20ή από την 38η θέση, στην οποία βρισκόταν το 2013 με 100 συνέδρια. Σημειώνεται ότι από τα 48 νέα συνέδρια που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα το 2014, τα 31 έλαβαν χώρα στην Αθήνα, η οποία αντιπροσωπεύει πλέον το 54% των συνεδρίων που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα.
Δείτε ΕΔΩ τον οδηγό συνεδριακού τουρισμού
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το άρθρο της Βίκης Τρύφωνα στο kathimerini.gr