Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Χωρίς τουριστική συνείδηση δεν υπάρχει μέλλον

TOUNTA

της Φιλίας Τούντα, ΜΒΑ, Ba, Di *

Μια ακατάσχετη τουριστικολογία θωπεύει τα αυτιά όλων των Ελλήνων τα τελευταία οκτώ χρόνια. Όλοι έγιναν ξαφνικά επαΐοντες και φυσικά άρχισαν να μιλούν αυτοί που δεν έχουν να πουν τίποτα.

Αγνοούν, ίσως ασυνείδητα, ότι ενός μόνο πράγματος «εστί χρεία». H εγρήγορση της τουριστικής συνείδησης του έθνους. Όποιες υποδομές κι αν φτιαχτούν, όσα τουριστικά προγράμματα κι αν εκπονηθούν και όποιες καλές διαθέσεις κι αν υπάρξουν, αν ο Έλληνας δεν συνειδητοποιήσει τι σημαίνει γι αυτόν ο τουρισμός, θα ξαναμιλάμε και τον επόμενο αιώνα για τα άλυτα τουριστικά προβλήματα της χώρας.

Τίποτα δεν μπορεί να γίνει με αστυνόμευση. Ούτε του ταξιτζή, ούτε του μανάβη, ούτε του ταβερνιάρη, ούτε του ξενοδόχου η άλλου επαγγελματία, που έχει άμεση η έμμεση σχέση με τον τουρισμό. Η αστυνόμευση είναι μόνον περιστασιακή, χωρίς τελικά κανένα σημαντικό αποτέλεσμα. Η μόνη ουσιαστική αστυνόμευση είναι η συνείδηση του. Η αισχροκέρδεια, η ασυνέπεια, η αφέλεια και η πονηριά δεν έχουν θέση στην Ελλάδα και ο νόμος πρέπει πάντοτε να είναι αμείλικτος.

Πρώτιστο έργο, λοιπόν, αρχόντων και λαού είναι η εγρήγορση της τουριστικής συνείδησης που πρέπει να υφίσταται σε όλη τη χώρα. Τι εννοούμε με τον όρο Τουριστική Συνείδηση; Εννοούμε τις γνώσεις που αποδεικνύουμε ότι κατέχουμε μέσω της επαγγελματικής και φιλικής εξυπηρέτησης του επισκέπτη – τουρίστα. Επιπλέον  είναι χρέος μας να βοηθήσουμε τον επισκέπτη – τουρίστα να γνωρίσει εκ βάθος τη χώρα μας ή να τον βοηθήσουμε σε κάτι που μας ρωτά και εάν δεν γνωρίζουμε, να φροντίσουμε να μάθουμε για να ενημερώσουμε σωστά τον επισκέπτη μας, με απώτερο βέβαια σκοπό όλες αυτές οι γνώσεις να γίνουν τρόπος ζωής για όλους μας, χωρίς απαίτηση αμοιβής. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την επιστροφή του Έλληνα στην ελληνικότητά του, δηλαδή με την επιστροφή του πολίτη στην ομορφιά του αρχαίου κάλλους, στις ανθρωπιστικές αξίες και στον αυτοσεβασμό.

Ο ποιοτικός τουρισμός δεν είναι αυτός που αποφέρει μοναχά χρήματα στον τόπο, αλλά όταν προσφέρουμε στον επισκέπτη τις αναμενόμενες υπηρεσίες  που πλήρωσε. Είναι ο Τουρίστας  που ενδιαφέρεται να γνωρίσει την Ιστορία και το πολιτισμό της Ελλάδα, τις παραδόσεις, την Ελληνική φιλοξενία, τον τρόπο ζωής και το φυσικό περιβάλλον μας και είναι κι αυτός βέβαια που εκτιμά τις προσπάθειες μας για αυτό που προσφέρουμε. Ο τουρίστας όταν επισκέπτεται τη χώρα μας, περιμένει να δεχθεί μια φιλόξενη, ευγενική και επαγγελματική φροντίδα και συμπεριφορά. Αυτά διαφημίζουμε και αυτά πρέπει να επιδιώκουμε όλοι μας. Έχουμε την υποχρέωση να είμεθα σε θέση να τα προσφέρουμε. Ιδιαιτέρως όσοι εμπλέκονται στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης του επισκέπτη, οφείλουν να γνωρίζουν τι είναι τουριστική συνείδηση και τα καλά που απορρέουν από αυτή. Πιστεύω ακράδαντα ότι άπαντες χρειάζονται τουριστική παιδεία. Πρωτεύων της τουριστικής παιδείας που πρέπει να έχουμε όλοι είναι το χαμόγελο. Δεν χαμογελάμε πια και μας το λένε: Γιατί δεν χαμογελάτε;  Έχουμε προβλήματα σαφώς. Μέχρι πριν 15 χρόνια, γελούσαμε, ήμασταν αυθεντικοί. Σταδιακά το γέλιο άρχισε να γίνεται χαμόγελο, το οποίο αργότερα μετατράπηκε σε αρχαϊκό, ώσπου φτάσαμε στο σημείο να μη χαμογελάμε και να έχουμε «μούτρα».

Και για να συμβεί αυτό χρειάζεται μια διαφορετική διαπαιδαγώγηση, που θα ξεκινά από το δημοτικό σχολείο. Η παιδεία είναι η βάση. Γιατί πώς να το κάνουμε η Ελλάδα σαν βιομηχανία στηρίζεται σχεδόν κατά αποκλειστικότητα στον Τουρισμό. Αν δουλέψουμε όλοι με τα παραπάνω δεδομένα, τότε θα έχουμε τουρισμό για πάντα, διότι έτσι δημιουργούμε την τουριστική υποδομή μας, άρτια επαγγελματικά. Για αιώνες ο «Έλληνας» φημίζεται για την απέραντη φιλοξενία του, την απλότητα και τιμιότητά του. Πρέπει να βλέπουμε τους επισκέπτες που έρχονται στη Ελλάδα σαν φιλοξενούμενους και σαν οικογενειακούς φίλους μας και όχι σαν πηγή χρήματος. Τότε θα έχουμε κάνει την πιο εγγυημένη και κερδοφόρα κοινωνικοοικονομική επένδυση του τόπου μας, καθώς αυτός ήταν πάντα ο χαρακτήρας του Έλληνα και είναι ευθύνη όλων μας να συνεχίσουμε αυτή την παράδοση.

* General Manager Apokoros Club Hotel Craft Deco & Activities-Apokoros Villas

Customer Service Manager Thamiris Hotel-Studios-Villa

Travel & Hospitality Consultant-Hotelice

Tourism Ambassador HTS

Freelance Writer